(Artikkelia päivitetty 26.6.)
Tutkimusyhtiö IDC:n (International Data Corporation) vuoden 2013 ensimmäistä neljännestä koskevan raportin mukaan matkapuhelinmarkkinat kasvoivat Intiassa 24 % verrattuna vuoden takaiseen samaan ajankohtaan. Älypuhelimia myytiin Intiassa 6,1 miljoonaa kappaletta tammi-maaliskuussa ja niiden myynnin kasvu oli 74 %. Käyttöjärjestelmänä Android hallitsee älypuhelinmarkkinoita suvereenisti 90 %:n osuudella, ensisijaisesti edullisten Android-puhelinten ansiosta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Samsung on kuitenkin valmistajana edelleen ykkösenä 32,7 % osuudella, toisena oli intialainen Micromax Informatics Ltd noin 19 % osuudella, kolmantena myös intialainen Karbonn Mobiles noin 11 %:n osuudella – ja jaetulla neljännellä sijalla olivat Nokia ja Sony, joiden osuudet olivat 5,9 %. Viime vuonna samana ajankohtana paikallisten valmistajien markkinaosuus oli vain 3 % ja nyt jo noin 30 %. Vaikka Samsung on edelleen selvä markkinajohtaja, ovat intialaiset valmistajat vahvistaneet asemiaan merkittävästi lyhyessä ajassa.
Tutkimusyhtiö CyberMedia Researchin luvut eroavat jonkun verran IDC:n raportin markkinaosuuksien luvuista, mutta valmistajien järjestys on sama. CMR:n mukaan sekä Nokian että Blackberryn osuudet kutistuivat todella merkittävästi: Nokian viime vuoden 25,5 prosentista 5,6 prosenttiin ja Blackberryn 12,3 prosentista 1,2 prosenttiin.
Apple putosi viiden suurimman joukosta ja se on ollut Intiassa marginaalinen tekijä. IDC:n analyytikko Manasi Yadav on kertonut, että Intian matkapuhelinmarkkinoita hallitsevat edulliset laitteet, ja niiden myynnin kasvu on ollut huomattavaa. Suurten ulkolaisten valmistajien kuten Nokian ja Blackberryn onkin nyt pystyttävä tarjoamaan myös edullisempia vaihtoehtoja intialaisille kuluttajille. Kehittyvillä markkinoilla kansainvälisen brändin merkitys on melko vähäinen ja kilpailutekijänä hinta on ymmärrettävästi paljon tärkeämpi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
(Joillakin verkkosivuilla on näkynyt ristiriitaisia tietoja Nokian markkinaosuudesta, mutta oheinen CyberMedia Researchin grafiikka kertoo osuuden olleen vajaat 6 % vuoden 2013 ensimmäisellä neljänneksellä – aivan kuten IDC:n raportissa – ei 1,2 %, kuten joillakin verkkosivuilla on kerrottu.)
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »