Huawei esitteli tänään eilen Lontoossa julkistettua uutta Ascend P6:ta, 6,18 millimetrin paksuudellaan maailman toistaiseksi ohuinta virallisesti julkistettua älypuhelinta, Helsingissä yhdessä sen myyntiin tuovan Elisan/Saunalahden kanssa. Myös Huawein viime vuonna avatulla Suomen tuotekehitysyksiköllä on jo ollut oma roolinsa uutuuden kehitystyössä.
Helsingin tutkimus- ja tuotekehitysyksikkö on tehnyt Ascend P6:n kanssa työtä grafiikoiden, piirisarjan yleisen optimoinnin ja käyttöjärjestelmäytimen kanssa. Jatkossa Helsingin yksikön vaikutus tulee yhä kasvamaan, sillä se vastaa Huawein tulevaisuuden käyttöliittymäsuunnittelusta. Tarkoituksena on suomalaisvoimin viedä Ascend P6:ssa 1.6-versiona nähtyä Huawein omaa Androidin päältä löytyvää Emotion UI -käyttöliittymää vahvasti eteenpäin tulevien vuosien aikana.
Helsingin tuotekehitysyksikköä vetää Mikko Terho, joka toimii myös Huawein mobiiliohjelmistoista vastaavana teknologiajohtajana. Lisäksi Helsingin yksiköstä tänään Helsingin esittelytilaisuudessa paikalla oli Panu Johansson, joka on aiemmin työskennellyt Huaweilla Kiinassakin ja oli jo silloin luomassa nykyisen Emotion UI:n ja Ascend P6:nkin designin perustaa. Molempien entinen työnantaja on Nokia, kuten monella muullakin Huawein toistaiseksi 30 työntekijään kasvaneen Helsingin t&k-yksikön osaajista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huawein kuluttajalaitteiden myynnistä Suomessa vastaavan Olli Laamosen mukaan Suomeen noussut tuotekehitysyksikkö on johtanut myös Suomen nousuun paremmin esille myös markkina-alueena Huawein sisällä.
Uusi Ascend P6 -puhelin onkin oiva esimerkki Huawein lisäpanostuksesta ja näkyvyyden kasvusta Suomessa. Aiemmin Huawein puhelimia on saatu odotella meikäläisille markkinoille pidempään eikä niitä myöskään ole nähty laajassa, ketju- ja operaattorirajat ylittävässä myynnissä. Nyt Ascend P6 saapuu Suomeen ensimmäisten markkinoiden joukossa, aluksi yksinoikeudella Elisan/Saunalahden valikoimissa elokuun loppuun asti ja suhteellisen kilpailukykyisellä 359 euron hinnalla.
Osansa on tietenkin myös sillä, että Ascend P6 on useiden seikkojen vuoksi aiempaa houkuttelevampi tuote. Käyttöliittymä on uudistunut, design on tyylikäs ja ohut ja kameraominaisuuksiin on panostettu, muun muassa omakuviin soveltuvalla viiden megapikselin etukameralla. Se tarjoaa Elisa/Saunalahdellekin mahdollisuuden monipuolistaa Android-puhelintarjontaansa Samsungin jatkoksi. Jo aiemmin Elisa toi yksinoikeudella markkinoille HTC:n One-lippulaivaälypuhelimen. Pelimerkkien hajauttaminen useampiin laitevalmistajiin parantaa Elisan neuvotteluasemaa valmistajien kanssa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Ascend P6 edustaa Huaweille uutta aiempaakin kunnianhimoisempaa starttia myös laajemminkin kuin vain Suomen markkinoilla. Tiettävästi yhtiö tähtää 10 miljoonan puhelimen myyntiin vielä tämän vuoden aikana. Tässä osa-apuna on kehittyneemmän tuotteen ohella myös aiemmasta kasvatettu markkinointibudjetti. Ascend P6:n myynnin edistämiseen aiotaan tietojen mukaan sijoittaa maailmanlaajuisesti ainakin yli kolmekymmentä miljoonaa euroa.
Ascend P6 tarttui tänäisestä esittelytilaisuudesta myös Mobiili.fin testattavaksi. Ensivaikutelmistamme kerromme vielä tänään ja laajempi arvostelu on vuorossa tulevien viikkojen aikana.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »