Tablettimarkkinoiden suunta on edelleen pieniin päin. Lisäksi markkinaa muokkaavat nimettömien, ilman omaa brändiä toimivien pienvalmistajien nimettömät halpatabletit, kertoo näyttömarkkinoita seuraavan DisplaySearchin tuore raportti.
DisplaySearchin mukaan maaliskuussa tablettilaitteiden näyttöjen toimitukset ylsivät 27 miljoonaan kappaleeseen, missä oli kasvua 26 prosenttia helmikuusta. Pienien seitsemän tuuman näyttöpaneelien toimitukset kuitenkin kasvoivat 67 prosenttia ja vastasivat nyt jo 48 prosenttia kaikista tablettilaitteiden näyttötoimituksista.
Vielä viime vuoden neljännellä neljänneksellä seitsemän tuuman tablettinäytöt edustivat toimituksista 33 prosenttia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Pieniin päin olevaa markkinaa sekoittavat myös nimettömät halpalaitevalmistajat, joiden osuus seitsemän tuuman paneelitoimituksista oli jo 76 prosenttia ja 47 prosenttia kaikista tablettinäytöistä. Suurin tablettinäyttöjen käyttäjä on edelleen Apple 30 prosentin osuudella. Perässä seuraa Samsung 11 prosentin osuudellaan. Muiden kuten Microsoftin, Googlen, Acerin, Asuksen, Amazonin, Lenovon, HP:n, Barnes & Noblen ja niin edelleen osalta kunkin osuudeksi jää vain 1-3 prosenttia.
Tablettimarkkina kehittyy vielä kovaa vauhtia ja nimettömien halpatablettien valmistajien pysyvyys markkinoilla on vielä auki. Ne luovat kuitenkin selkeää painetta tablettien yhä aleneville hinnoille. Merkkivalmistajistakin erityisesti Acerin ja Asuksen uudet pientabletit lähestyvät jo vain 100 euron ja alle olevaa hintaluokkaa. Kokonaisuutena suunta keskimääräisissä myyntihinnoissa on edelleen selvästi alaspäin. Samanaikaisesti 7,9 tuumaisen iPad minin lähtöhintansa noin 300 eurossa pitävä Apple menettää kappalemääräistä markkinaosuuttaan tablettimarkkinoilla.
Useat merkkivalmistajat hakevat paikkaansa markkinoilla tuomalla laitteisiinsa myös puhelinominaisuuksia sekä laajentamalla tableteista niin sanottuihin hybridilaitteisiin, jotka tarjoavat myös fyysisen täysnäppäimistön. Myös kahdella käyttöjärjestelmällä varustettuja erikoislaitteita voidaan nähdä yhä enemmän, DisplaySearch arvelee.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »