Miksi valita ja hankkia Jollan maanantaina julkistettu, tänä vuonna tarjolle luvattu puhelin? Oletko jo osallistunut tai aiotko osallistua Jollan ennakkomyyntikampanjaan? Jos olet, kerro alla kommenteissa syyt Jollan valintaan.
—
Maanantaina Jollan Love Day -pippaloiden yhteydessä tulevasta puhelimesta yhdessä sen Sailfish-käyttöjärjestelmän kanssa saatiin ensimmäiset kokemukset. Puhelimen design ja käyttöjärjestelmän toiminta vaikuttivat ainakin erilaiselta verrattuna markkinoiden nykyisiin kolmeen hallitsevaan vaihtoehtoon. Toistaiseksi jäimme kaipaamaan mielenkiinnolla lisää sekä viimeisteltyä tuntumaa – vielä tässä vaiheessa puolisen vuotta ennen ensimmäisiä toimituksia sekä laitteisto- että ohjelmistopuolella riittää vielä paljon hiottavaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Jollan puhelin vaikutti kokonaisuutena jo ihan kivalta, ja sen saapuessa tämän vuoden aikana saataville, varsin suurelta onnistumiselta ottaen huomioon Jollan alle 100 työntekijän resurssit.
Mutta mikä erottaa Jollan puhelimen muista ja saa ostajan valitsemaan juuri sen?
Ainakaan syyksi valita Jolla eivät nouse puhelimen perustasoa näytön, kameran, suorittimen, muistin ja muiden osa-alueiden osalta edustavat tekniset speksit. Varsinkin kiinalaisvalmistajilta samoja ominaisuuksia saa Android-puhelimissa alle puolella Jollan 400 euron hintalapusta. Myös puhelimen ulkonäköä voisi ehdottaa Jollan puhelimen valtiksi, mutta senkään osalta tarjolla ei ole mitään maailmaa mullistavaa vaikkakin ihan hyvältä Jollan ensimmäinen puhelin livenä (ja oheisessa kuvassakin) näyttääkin – ja oletettavasti myös tuntuma kädessä paranee viimeistelyn myötä maanantaina nähdystä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Laitepuolen osalta Jollan puhelimen valtiksi nouseekin vaihdettava takakuori eli Toinen Puolikas. Puolikkaan vaihtamisella voidaan vaikuttaa myös puhelimen ohjelmistoon. Eri kuorten perustoiminnon eli käyttöliittymän ulkoasun, värien ja fonttien tai edes uuden sisällön tuomisen on vaikea nähdä nousta ratkaisevaksi tekijäksi Jollan puhelimen ostopäätöksessä. Mielenkiintoiseksi Toinen Puolikas kuitenkin käy uusien ominaisuuksien lisäämisen osalta. Jollalta ollaan jo heitelty ilmaan ideoita fyysisen QWERTY-täysnäppäimistön, paremman salamavalon tai langattoman latauksenkin tuen sisältävistä takakuorista eli Puolikkaista. Mikäli tällaisia innovaatioita tullaan kuorten osalta todella näkemään, voi siitä kasvaa hyvinkin syy valita Jollan puhelin.
Jollan sydän on sen Sailfish-käyttöjärjestelmä ja ohjelmiston osalta yhtiön puhelin tuleekin eroamaan laitteistoa enemmän kilpailijoista. Sailfish on erilainen ja vaatii myös opettelemista, mutta siinä on myös potentiaalia nousta ainakin tehokäyttäjille varteenotettavaksi alustaksi nykytarjonnan rinnalle.
Jolla itse haluaa korostaa Sailfishin todellisia moniajomahdollisuuksia ja esimerkiksi kotinäkymästä käytettäviä sovellusikkunoiden pikatoimintoja. Moniajosta on kuitenkin vaikea nähdä syntyvän sellaista hittiä, joka saisi suuremmat massat innostumaan Jollan puhelimesta. Sovellusten välillä hyppely onnistuu hyvin jo nykyisillä iPhonella ja Android-puhelimilla, ja Jollan ”todellisen moniajon” etu näihin verrattuna jää pieneksi.
Kävimme jo viikkoa ennen maanantaista puhelinjulkistusta haastattelemassa Jollan ohjelmistokehityksen johtajaa Marc Dillonia. Tuolloin ennen puhelimen julkistusta hän listasi myös perustelut Jollan Sailfish-puhelimen ostolle. Ne olivat:
- Täysin uusi käyttäjäkokemus, joka on riittävän tehokas tehokäyttäjällekin ja tarjoaa uuden, tuoreen tavan käyttää laitetta
- Avoin ekosysteemi verrattuna Androidiin ja Applen iOS:ään – ei rajoituksia
- Jolla tarjoaa uuden vaihtoehdon muutaman vuoden samanlaisena pysyneille kilpailijoille
- Sailfish on erittäin suorituskykyinen (Dillonin mukaan se on niin nopea, että Jolla joutunee jopa hidastamaan sitä)
- Sailfish on uusi ja tehokas, erittäin mukava käyttää ja pakattu kauniseen Jolla-laitteistoon
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Näistä moniin on vaikea konkreettisesti tarttua. Uutuudesta sinällään ei saa kilpailuvalttia pidemmälle aikavälille, eikä suurempi käyttäjäkunta innokkaiden tekniikkaintoilijoiden ulkopuolelta todennäköisesti edes osaa kaivata muutosta. Muutos itsessään ei ole kovin kummoista, Jollan pitäisi pyrkiä olemaan myös parempi.
Jollan puhelimelle merkittävän taustatuen tulee näillä näkymin tuomaan tuki Android-sovelluksille, jonka myötä Sailfish-käyttöjärjestelmä ei lähde sovellusten kanssa liikkeelle täysin toivottomasta asemasta. Silti sekään ei tee Jollan puhelimesta muita parempaa, vaan vain vähentää heikkoutta yhdellä tärkeällä osa-alueella.
Jollalle voikin olla tiedossa ongelmia Sailfishin todellisten etujen viestinnässä suhteessa sen heikkouksiin, joita voi odottaa sovelluspuolen lisäksi löytyvän luultavasti myös kartta- ja navigointiosastolta sekä yhteispelistä muiden laitteiden ja palvelujen kanssa.
Jo nyt Jollan puhelimesta ovat kuitenkin innostuneet monet, ainakin verkkohypen perusteella. Joukkoon kuuluu monenlaisia ihmisiä. Osa haluaa Jollan sen suomalaislähtöisyyden vuoksi, osa on vannoutuneita avoimen koodin edustajia, osa haluaa vain jatkaa Nokian N9:stä ja aiemmista tutulla linjalla, osa on kyllästynyt nykyisiin vaihtoehtoihin ja haluaa vain mitä tahansa erilaista sekä osa kenties vierastaa suuria Applea, Googlea ja Microsoftia ja haluaa tukea pientä Jollaa. Lisäksi Jollan aivan ensimmäisen aallon ostojoukossa tulee varmasti olemaan merkittävä määrä myös ex-nokialaisia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Jollalle painopistealuetta edustavan Kiinan ulkopuolella monet Jollan puhelimen ostajista saattavatkin ostaa puhelimen muista syistä kuin sen vuoksi, että se olisi puhtaasti muita parempi. Tässä pelissä Jollan puhelimen pitää vain olla riittävän hyvä lopullisen ostopäätöksen syntyessä itse puhelimen ja käyttöjärjestelmän ominaisuuksista irrallisten seikkojen vuoksi. Vaikka Jollan brändi onkin vielä nyt pieni ja heikosti tunnettu, on brändi toisalta jo erittäin vahva tietyissä piireissä sen edustamien asioiden yksinään kantaessa paljon painoarvoa ostopäätöksessä.
Oma lukunsa on Kiinan markkina, joka suuren kokonsa, poikkeavuutensa ja Jollan jo solmimien jakelusopimusten vuoksi muodostunee myös Jollalle ostajakunnaltaan erilaiseksi markkinaksi. Jollan myymistä puhelimista jopa puolen odotetaan matkaavan Kiinan markkinoille, eli siellä tavoitellaan alkuun useamman sadan tuhannen puhelimen vuosimyyntiä. Kiinan suurilla markkinoilla tämä on kuitenkin vain murunen koko älypuhelinmarkkinasta.
Jollan haasteena on saada laajennettua länsimaista ostajakuntaansa sen jo nyt puhelimesta kiinnostuneen ydinyleisön ulkopuolelle. Tätä Jolla ilmeisesti yrittääkin ”Movement”-, ”Do It Together”- ja #Jolla2gether-markkinoinnillaan. Jollan mahdollisuus on sen yhteisön laajentamisessa ketterästi erilaisten, eri alojen luovien kehitysmahdollisuuksien sekä yhdessä tekemisen kautta. Näin suomalaislähtöisten ostajien ja avoimen koodin Maemo/MeeGo-intoilijoiden jatkoksi Jolla voi tavoittaa laajempia, valtavirrasta rohkeammille poluille kaipaavia asiakkaita. Kenties Jollalle onnistumisen kannalta tärkeämpää onkin, miten se asioita tekee kuin mitä se lopulta edes myy. Itse puhelimen sijaan kannanotto avoimuudesta, vapaudesta ja erilaisuudesta voi nousta keskiöön.
—
Miksi sinä aiot ostaa Jollan puhelimen tai olet jo osallistunut ennakkomyyntikampanjaan?
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »