Facebookin Android-puhelimille tuoma puhelimen päänäkymät valtaava ja ne Facebookista peräisin olevalla sisällöllä korvaava Facebook Home on muodostumassa sosiaalisen median jättiläiselle suureksi flopiksi. Samoin merkit viittaavat myös ensimmäisen Facebook Homella esiasennettuna varustetun puhelimen HTC Firstin olevan myös floppaamassa.
Facebook Home julkaistiin ladattavaksi ensimmäisille puhelimille ja markkinoille nelisen viikkoa sitten 12. huhtikuuta. Google Play -kaupan tarjoaman tilaston mukaan kuukaudessa se on asennettu vain 500 000 – 1 000 000 kertaa ja latausmäärissä trendi kulkee nyt vakaasti ja tasaisesti alaspäin. Asennuskerrat eivät myöskään kerro Facebook Homen käytöstä – monet ovat voineet hankkiutua siitä eroon. Kuten aiemminkin olemme kertoneet, Home on kerännyt Google Play -kaupassa lataajilta hyytävät arviot ja yli puolet annetuista reilusta 15 000 tähtiarviosta on arvostellut Facebook Homen minimin eli yhden tähden arvoiseksi.
Homen pieniä asennuslukuja voisi selitellä sen kapealla puhelintuella sekä rajatulla maakohtaisella saatavuudella. Facebook ei kuitenkaan näyttäisi laajentavan varsinkaan laitetukea kovin nopeasti ja Facebook Home sai julkistuksensa yhteydessä valtavasti palstatilaa medioissa, mihin verrattuna asennusluvut vaikuttavat hyvin pieniltä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Facebook perusteli päätymistään mobiilimaailman strategiassaan oman yksittäisen puhelimen tai laajemman, mahdollisesti Androidista muokatun, oman käyttöjärjestelmän sijaan erityisesti juuri Facebook Homen mahdollistamalla suuremmalla määrällä käyttäjiä verrattuna Facebookin yli miljardiin aktiiviseen käyttäjään. Tämä Facebook Home -strategia näyttäisi nyt kuitenkin epäonnistuvan.
Merkkejä laimeasta innostuksesta Facebook Homeen tarjoaa myös ensimmäisen sillä varustetun puhelimen HTC Firstin raju hinnanalennus alle kuukauden myynnin jälkeen Yhdysvalloissa 99 dollarista 0,99 dollariin liittymäsopimuksen kanssa. Kun hinnanalennus tapahtuu näin nopeasti lanseerauksen jälkeen, kielii se tavallistakin enemmän heikosta myynnistä. Muualla maailmassa HTC Firstiä ei vielä virallisesti myydä, ja mikäli suosio Yhdysvalloissa ohjaa päätöksiä, ei välttämättä ikinä laajasti tulla myymäänkään. Tällä kiinnostuksella Facebook voi myös haudata haaveensa useampien laitevalmistajien houkuttelusta Facebook Homen taakse.
Facebook Home vaikuttaa siis kaikin puolin flopilta ja Facebookin täytynee harkita uudestaan strategiaansa jatkossa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Itse mobiililiiketoiminta Facebookilta kuitenkin sujuu. Yhtiö on noin vuodessa kasvattanut itselleen merkittävän mobiilimainosbisneksen, joka vastasi alkuvuonna jo lähes kolmanneksesta yhtiön mainoksista kaikkiaan keräämästä liikevaihdosta. Myös Facebookin käyttö mobiilissa on jatkanut tasaista kasvuaan ja vain mobiilin kautta Facebookia käyttävien määrä on ollut rajussakin nousussa. Facebookin mobiiliongelma on siis Facebook Home, ei koko mobiilibisnes. Ehkä käyttäjille tavalliset mobiilisovellukset tarjoavatkin jo riittävästi naamakirjailua.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »