Nokian Lumia-myynti jatkoi kasvuaan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, mutta mitä tapahtui Nokian edullisessa hintaluokassa markkinoimille älykkäille Asha-puhelimille? Niiden myynti suorastaan romahti.
Nokia toi ensimmäiset täyskosketusnäytölliset älypuhelimina pitämänsä Ashat markkinoille vuoden 2012 toisella neljänneksellä. Tuolloin niiden toimitukset olivat vielä sen verran pieniä, ettei Nokia raportoinut niistä erikseen.
Vuoden 2012 kolmannella neljänneksellä kaupaksi kävikin sitten jo 6,5 miljoonaa täyskosketusnäyttö-Ashaa ja jouluneljänneksellä 9,3 miljoonaa. Vuoden 2013 kolme ensimmäistä kuukautta kuitenkin tuottivat vain viiden miljoonan Asha-täyskosketusnäyttöjen toimitukset. Kappalemääräinen myynti laski siis 46 prosenttia yhdessä neljänneksessä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Toki mukana on kausivaihteluakin vuoden tyypillisesti vahvimmalta neljännekseltä tyypillisesti heikoimmalle, mutta Ashojen myynninpudotus ylitti reilusti myös peruspuhelinten yleisen kappalemääräisen myynnin pudotuksen, joka oli 30 prosenttia 79,6 miljoonasta 55,8 miljoonaan.
Mikäli täyskosketullisten Ashojen myynti ei tokene, on Nokia yhä pahemmassa pulassa. Ja on aivan mahdollista, että näin käy. Ashoillaan Nokia on taistellut pääasiassa alle 100 euron hintaluokassa edullisia Android-älyluureja vastaan ja nyt nähdyn tuloksen perusteella näyttäisi siltä, että yhä kehittyneemmät Android-puhelimet lyövät Nokian muka-älypuhelimet yhä vahvemmin tässä kisassa.
Nokian toivo lepää Asha-malliston uudistumisessa. Huhujen ja vuotojen perusteella Nokian odotetaan uudistavan Asha-sarjan muotoilua sekä käyttöliittymää aiempaa hienostuneempaan suuntaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »