Suomalainen pelikehittäjä Supercell on paljastanut Forbes-lehdelle uusia taloudellisia lukuja toiminnastaan. Yhtiö on myös samalla vahvistanut hiljattain huhutun rahoituskierroksensa. Supercellillä menee nyt kaiken kaikkiaan superlujaa.
Tällä hetkellä Supercellin päivittäinen liikevaihto on yli 2,4 miljoonaa dollaria eli noin 1,84 miljoonaa euroa. Vuoden 2013 aikana se voisi siis hyvin ylittää liikevaihdossa 800 miljoonan dollarin rajan eikä miljardi dollariakaan ole mahdottomuus kasvun jatkuessa.
Ja kasvanut Supercell totisesti on. Vasta viime vuonna ensimmäiset iPad- ja iPhone-pelinsä eli Clash of Clansin sekä Hay Dayn julkaissut Supercell keräsi viime vuonna liikevaihtoa 100 miljoonaa dollaria. Tämän vuoden kolmena ensimmäisenä kuukautena liikevaihtoa puolestaan kertyikin sitten jo 179 miljoonaa dollaria eli noin 137 miljoonaa euroa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Supercell on myös äärimmäisen kannattava: se teki tulosta 104 miljoonaa dollaria eli hieman vajaat 80 miljoonaa euroa vain ensimmäisen neljänneksen aikana. Yhtiön kulut ovat pienet. Merkittävimmän siivun Supercelliltä nappaa Apple 30 prosentin normaalina osuutenaan App Store -myynnistä.
Supercellillä on nyt 8,5 miljoonaa päivittäistä pelaajaa, jotka pelaavat keskimäärin kymmeneen kertaan päivän aikana.
Helmikuussa Supercell keräsi 130 miljoonan dollarin eli 99,5 miljoonan euron rahoituskierroksen. Kierroksen päärahoittajana toimi Index Ventures, joka sijoitti 52,5 miljoonaa dollaria. Lisäksi rahoitukseen osallistuivat Institutional Venture Partners ja Atomico. Koska Supercell ei kannattavana yrityksenä tarvitse lisärahoitusta, myivät rahoituskierroksella kaikki vanhat omistajat kuudesosan omistuksestaan uusille sijoittajille. Näin yrityksen arvoksi kaupassa tuli 770 miljoonaa dollaria eli noin 590 miljoonaa euroa. Aiemmin vuonna 2011 Supercell nosti 12 miljoonaa dollaria rahoitusta Accel Partnersilta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Miksi Supercell sitten menestyy? Yhtiön toimitusjohtajan Ilkka Paanasen mukaan kyse on hauskuuden, ei rahanteon asettamisesta etusijalle. Supercell on organisoitu pieniksi 5-7 työntekijän solutiimeiksi (cell), jotka kehittelevät uusia peli-ideoita. Ideoita testataan alusta asti ja huonot ideat tapetaan. Toistaiseksi yhtiön toiminta perustuu vain kahden pelin, Clash of Clansin ja Hay Dayn, varaan. Kyseiset pelit ovat ilmaisia, mutta käyttäjät voivat käyttää rahaa muun muassa edetäkseen pelissä nopeammin. Supercell oli täydellisen oikeaan aikaan liikkeellä suunnatessaan pelinsä ensisijaisesti iPadille. Molemmat Supercellin pelit ovat pysyneet jatkuvasti Applen App Storen eniten tuottavien sovellusten kärkijoukossa.
Supercellin pelit muuttuvat rahaksi äärimmäisen hyvin. Vielä toistaiseksi luultavasti tunnetumman toisen suomalaisen mobiilipelijätin eli Angry Birdseistä vastaavan Rovion Supercell näyttäisi jo jättäneen loppuvuoden ja nyt alkuvuoden aikana taakseen niin liikevaihdon kuin tuloksenkin osalta.
”Aina välillä törmää tilaisuuteen sijoittaa studioon, jolla on jonkinlaista omaa teknologiaa tai vaihtoehtoinen lähestymistapa markkinaan – kuten Pixar tai DreamWorks – ja joka voi käyttää erilaista metodologiaansa ja kehittää virtana hittejä tiettynä ajanjaksona”, kommentoi Index Venturesin Neil Rimer.
Supercellin seuraavan kolmen vuoden suunnitelmiin toimitusjohtaja Paanen kertoo lukeutuvan Android-pelit, kasvun Aasiassa, uudet globaalit hittipelit sekä ”luultavasti” myös pörssilistautuminen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »