Kiinalainen älypuhelinten valmistaja Huawei ei pystynyt valmistamaan laitteitaan hintaan, jolla se olisi ollut ’white-box’ eli tuotemerkittömillä markkinoilla kilpailukykyinen kotimaassaan Kiinassa. Vuonna 2011 Huawei alkoi valmistaa puhelimia, jotka se myös markkinoi omalla nimellään, kun yritys aiemmin suunnitteli tuotteita, joita toiset yritykset markkinoivat omilla tuotenimillään. Viime vuonna 90 % kaikista Huawein toimittamista puhelimista oli Huawein omalla nimellä markkinoituja.
Huawei on pystynyt laitevalmistuksessaan hyödyntämään omaa mikrosiru- ja suoritintuotantoaan, joista esimerkkinä neliytiminen K3V2 suoritin, joka perustuu ARM:n Cortex A9-arkkitehtuuriin. Vuoden alussa Huawei julkisti CES-messuilla valtavalla 6,1 tuuman näytöllä varustetun Ascend Mate Android-älypuhelimen, jota voitaneen jo kutsua ’phabletiksi’ kokonsa puolesta.
Vuonna 2012 Huawein tulos oli 7,5 miljardia dollaria (= noin 5,7 miljardia euroa) ja tänä vuonna tuloksen ennustetaan nousevan yhdeksään miljardiin dollariin (= 6,9 miljardia euroa). Kuluttajaliiketoiminnoista vastaava toimitusjohtaja Richard Yu kertoo, että yrityksen tavoite on olla maailman kolmen suurimman älypuhelinvalmistajan joukossa ja Huawein tulostavoite 3-5 viiden vuoden sisällä on jo 20-30 miljardia dollaria. IDC:n tutkimuksen mukaan viime vuoden viimeisellä neljänneksellä Huawein osuus maailmanlaajuisista markkinoista oli jo kolmanneksi suurin, mutta osuus markkinoita johtaviin Samsungiin ja Appleen verrattuna jäi vielä pieneksi. On myös muistettava, että kysymys oli vasta yhdestä vuosineljänneksestä, ja kilpailu älypuhelinmarkkinoilla on vain koventunut.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »