Apple ja Samsung ovat laskeneet aggressiivisesti älypuhelintensa hintoja älypuhelinmarkkinan kasvun hidastuessa. Tällä voi olla merkittäviä vaikutuksia alan kilpailutilanteeseen.
Erityisen voimakkaasti älypuhelinmarkkinan globaalin tason markkinajohtajat Samsung ja Apple ovat laskeneet hintojaan kehittyvillä markkinoilla. Suomalaisanalyytikko Tero Kuittinen kirjoittaa BGR-sivustolla, että Samsung on laskenut Aasiassa joidenkin Galaxy S -mallien hintoja jopa vain puoleen aiemmasta ja Galaxy S III:n hintaa Euroopassakin 40 prosentilla, kun uusi Galaxy S4 on juuri saapumassa markkinoille. Apple puolestaan on laskenut hintojaan Brasiliassa ja tarjoaa Intiassa noin 100 euron vanhoista älypuhelimista, kun käyttäjät vaihtavat iPhone 4:een. Kuittinen kuvailee tätä Applen historian aggressiivisimmaksi myynninedistämiseksi Intiassa.
Myös Euroopassa hinnanalennuksilla on Kuittisen mukaan ollut vaikutuksensa. Isossa-Britanniassa USwitchin tilaston mukaan myydyimpien puhelinten TOP10-listalta löytyy nyt viisi Samsungin ja kolme Applen puhelinmallia, tammi-helmikuussa listoilta löytyneet BlackBerryt, LG:t ja Nokiat ovat tippuneet pois. Vielä tammikuussa listalta löytyi neljä nokialaista ja nyt ei enää yhtään.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Hinnanalennukset ovat kaksiteräinen miekka. Toisaalta ne viestivät markkinakasvun viilentyessä Samsungin ja Applen tarpeesta nostaa myyntiään alentamalla hintojaan, ja toisaalta markkinan vahvimpien pelureiden rajut hintaliikkeet voivat syöstä monien pienempien toimijoiden myynnin laskuun.
”Vaikutus pienempiin kilpailijoihin voi olla toisella neljänneksellä perinpohjainen. Kun melko tuoreet huipputason mallit kuten Samsung Galaxy Note II yhtäkkiä putoavat keskihintaluokkaan, ne luovat paljon painetta HTC:lle, LG:lle, Nokialle ja BlackBerrylle – brändeille, jotka yrittävät palautua äärimmäisen heikoista suorituksista vuonna 2012. Applen huomionarvoinen huhtikuun aggressiivisuus kehittyvillä markkinoille kuten Intiassa ja Brasiliassa voi olla merkki, että se aikoo olla paljon kovempi budjettiluokan kilpailijoissa 2013 kuin ikinä ennen”, Kuittinen arvioi markkinan tilannetta.
Kuittinen päättää analyysinsä arvioon, että kuluvalla vuoden toisella neljänneksellä voidaan nähdä suuria, käänteentekeviä muutoksia mobiilialalla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Aiemmin Kuittinen on myös ennustanut alkukesästä puhelinmarkkinoiden pienemmille toimijoille helvetillistä, kun kaikki vyöryttävät uutuuksiaan markkinoille merkittävissä volyymeissa yhtäaikaisesti. Budjettikategoriassa peli voi myös mennä täysin uusiksi, mikäli Apple lopulta todella tuo huhujen mukaisesti markkinoille aiempaa edullisemman iPhonen myöhemmin tänä vuonna.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »