Surffaaminen mobiililaitteiden kautta verkossa on nyt jo yleisempää kuin tietokoneen kautta. Jo vuonna 2012 maailmassa myytiin enemmän älypuhelimia kuin tietokoneita. Kuitenkaan moni yritys ei ole ottanut tätä huomioon laatiessaan ja kehittäessään verkkosivujaan. Yhtenä häiritsevänä ongelmana käyttäjälle on verkkosivujen ilmeneminen hyvin pieninä ja vaikealukuisina. Muun muassa Mobiili.fin sivut ovat kuitenkin niin sanotusti responsiivisia, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että sivuja on helppo lukea millä tahansa alustalla, kännykällä, tabletilla tai läppärillä. Erikseen voidaan miettiä, tarvitaanko natiivisovelluksia vai riittävätkö verkkosivut. Sitä saavat muut puida eri yhteydessä.
Ajattelin ottaa esille joitakin asioita, joita minusta suomalaisten yritysten olisi hyvä miettiä toiminnassaan. Olen käynyt eri seminaareissa vuoden aikana ja huomannut, että kysymyksiä on paljon enkä missään nimessä halua yrittää tässä antaa tyhjentäviä vastauksia, enemmänkin ehkä tuoda esille kysymyksiä, joihin olisi hyvä jokaisella yrityksellä olla vastaus. Tulen kevään aikana palaamaan näihin asioihin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tietenkin tärkein kysymys on pitääkö yrityksellä olla verkkosivut? Tällä hetkellä käytännössä sekä yritys- että yksityisasiakkaat hakevat kaiken tietonsa verkosta. Jos et ole verkossa, niin miten sinut voi löytää? Oletko edes olemassa? Miten joku voi verrata tuotteitasi muihin, miten tuotteesi tuodaan esille, mistä löytyy apua kun asiakas tarvitsee? Samalla kun asioiminen yrityksen ja asiakkaan välillä helpottuu, verkkosivut ovat oiva ja – ehkä ainoa- omissa käsissä oleva markkinointiväline. Eli miten hyvin olet miettinyt yrityksesi verkkosivuja markkinointikanavana?
Kun on päästy niin pitkälle että verkkosivuista on päätetty ja suunnittelu tai uudelleenkehittäminen aloitettu, on mietittävä miten asiakas haluaa lähestyä yritystä. Yritys aivan takuuvarmasti haluaa saada hyviä asiakaskokemuksia, koska se johtaa parempaan tulokseen. Sen saavuttaminen on usein mutkikasta – uskon, ettei edes Rovio onnistunut ensi yrittämällä. Asiakaskokemus tulee monesta asiasta, ja oikeastaan pitää miettiä miten paljon on valmis antamaan asiakkaiden päättää lopputuloksesta. On hyvä huomata, että verkossa ollessamme seuraava sivu on vain yhden klikkauksen päässä, eli huono kokemus useimmiten johtaa sivuista poistumiseen kilpailijan tai muille mielenkiintoisimmille sivuille. Kun asiakkaalla on mahdolisuus kertoa, miten hän kokee yrityksen verkkosivut, voidaan niitä muokata. Tätä voidaan kokeilla erilaisten sosiaalisen median työkalujen ja kyselyiden avulla. Asiakasarvo on myös sitä, että ”ystävä” on suositellut yritystä eli klikannut tykkäävänsä siitä.
Nyt tulemme siihen mistä aloitin, eli osataanko hyödyntää sitä tosiasiaa, että suurin osa surffaamisesta tapahtuu – ellei ihan vielä niin kohta, älypuhelimilla ja tableteilla? Laitteilla, joita kannamme mukanamme koko ajan, metrossa, junassa, bussissa – matkalla töihin ja käden ulottuvilla, kun olemme kotona. Surffaaminen on käytännössä useimmille aina mahdollista. Silloin käyttäjä, asiakas, haluaa surffata helposti sillä laitteella, mikä on lähellä. Asioida pankissa, ostaa matkalipun, varata elokuvalipun, verrata elektroniikkatuotteita toisiinsa ja niin edelleen. Jos käyttäjä saapuu vaikealukuiselle ja vaikeakäyttöiselle sivulle, hän hakee toisen vaihtoehdon – eikö niin ?
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mainostaminen ja markkinointi muuttuu myös älypuhelinten myötä, tietenkin. Kun unisena aamulla työmatkalla huomaamme hyvän jutun lehdessä tai verkkosivuilla haluamme ehkä samantien käyttää mahdollisuutta hyväksemme. Kun mainoksessa on hyvä tarjous, mainostajalla olisi myös hyvä olla selvillä, kunika mainoksista voi siirtyä suoraan ostamaan – eikö vain?
Toivon, että kommentoit miten teidän yrityksenne on ottanut mobiiliasiat huomioon. Voit myös kommentoida, miten toivoisit, että Mobiili.fin sivuja voitaisiin parantaa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »