Teknologiajätti Applea pidetään vähemmän inspiroivana kuin kolme vuotta sitten, väittää tutkimus, josta kerrotaan BBC:n uutissivustolla. Uutisessa viitataan mm. osakkaiden huoleen, joka on aiheutunut vuoden 2012 syyskuusta alkaneesta Applen osakkeen arvon huomattavasta alenemisesta. Syyskuussa 2012 Applen osakkeen arvo oli ennätysmäiset 700 dollaria ja yhtiön markkina-arvo 655 miljardia dollaria. Tämän jälkeen on yhtiön markkina-arvosta huvennut 230 miljardia dollaria osakkeen arvon laskemisen myötä.
Vakavimmin otettavaa kilpailijaa Samsungia taas pidetään tutkimuksen mukaan jo yhtä inspiroivana kuin Applea jopa USA:ssa. Tutkimuksen on suorittanut Added Value (AV), joka kuuluu Sir Martin Sorrellin omistamaan WPP-konserniin, jonka asiakkaina ovat mm. Google, eBay – ja Samsung. WPP on yksi maailman johtavista mainostoimistoista.
BBC:n uutisen mukaan analyytikoiden pelkona on, että Apple on saattanut eksyä väärille poluille sen jälkeen kun Applen visionääri ja yhtiön perustajiin kuulunut Steve Jobs kuoli vuoden 2011 lokakuussa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vaikka Apple brändinä yhä arvostetaan korkealle, Samsungia arvostetaan laajemmin, ympäri maailmaa ja erityisesti Itäisen Aasian alueella, kertoo AV. Viimeksi mainittu tieto ei varmaan yllätä ketään.
Applen maine älypuhelinmarkkinoita johtavana innovaattorina koki BBC:n uutisen mukaan pienen kolauksen, kun iPhone 5 -mallia pidettiin vanhan toistona eikä kovin merkittävänä innovaationa.
Tutkimuslaitos Gartnerin mukaan Samsungin ja Applen yhteenlaskettu osuus maailman älypuhelinmarkkinoista on 52 %, ja vuoden 2012 viimeisellä neljänneksellä Samsung myi 64,5 miljoonaa älypuhelinta ja Apple 43,5 miljoonaa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen iPad Miniäkin pidettiin vast(a)uksena jo markkinoille tuoduille pienemmille tableteille, ja moni oli sitä mieltä, että Apple oli seuraaja – ei johtaja, kerrotaan BBC:n uutisessa.
Kaiken lisäksi ovat Apple ja Samsung näkyvästi olleet keskenään käräjöimässä patenteistaan.
AV:n ’Cultural Traction 2013’ -raportissa analysoitiin 160 tuotemerkkiä 15 eri alalta kymmenessä eri maassa, ja kyselyihin osallistui 62000 vastaajaa. Top ten -tuotemerkit olivat: Google, Apple, Samsung, Ikea, Microsoft, Sony, BMW, Audi, Coca-Cola ja eBay. Apple on siis edelleen arvostettu tavaramerkki – aivan kuten kilpailjansa Samsung.
Otsikkoon viitaten toimitus muistuttaa, että Samsung on yksi WPP-konsernin asiakkaista ja yllämainitun tutkimuksen suoritti samaiseen konserniin kuuluva Added Value (AV).
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »