Google on ilmoittanut mainosten näyttämisen estävien sovellusten rikkovan sovelluskauppansa sääntöjä ja on poistanut nämä Play-sovelluskaupasta. Google on vedonnut sovelluskehittäjäsopimukseen, jonka mukaan kiellettyjä ovat kaikki sovellukset, jotka häiritsevät, keskeyttävät tai vahingoittavat laitteita, palvelimia, verkkoja tai muuta kolmannen osapuolen omaisuutta tai palvelua. Tähän asti Google on poistanut sovelluksia vain, jos ne ovat esimerkiksi luvattomasti ottaneet käyttöön käyttäjän tietoja tai muuten toimineet sääntöjen vastaisesti jollakin tavalla, johon ei ole käyttäjän suostumusta.
Vaikka Google tarjoaa useita eri palveluita (Gmail, Google maps ym.) ja on ollut mukana myös joidenkin mobiililaitteiden tuotekehityksessä, tulee suurin osa yhtiön tuloista mainonnasta, jota Google verkossa pyörittää. Mainoksia estävät sovellukset siis vähentävät mainostuloja, ja Googlen ratkaisu tähän oli ’Ad-block’-sovellusten poistaminen sen omasta Play-sovelluskaupasta. Google ei suinkaan ole ainoa verkossa toimiva yritys, jolle mainostulot ovat tärkein tulonlähde. Suurin osa verkkosivustoista rahoittaa toimintansa mainostuloilla, aivan kuten lukuisat mobiilipelien kehittäjät, jotka tarjoavat pelinsä kuluttajille ilmaisina.
Kysymyksiä on herättänyt se, miksi Google vasta nyt on poistanut kyseiset sovellukset, joita Play-kaupassa on ollut tarjolla useita, mm. AdBlock Plus, Adaway ja Adfree Android. Nyt mobiililaitteiden käyttäjiä varoitellaan käyttämästä muista lähteistä saatavia vastaavia sovelluksia turvallisuussyistä. Googlen Play-sovelluskaupasta ladatut sovellukset on siis jatkossa hyväksyttävä sellaisenaan, niissä pyörivät mainokset mukaan lukien.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »