Pitkän linjan internetselainohjelmiston tarjoana tunnettu Opera ostaa toisen mobiiliselaimia kehittäneen yrityksen, Skyfire Labsin. Yhdessä kaksikko yrittää taistella mobiililaitteissa niiden vakioselaimia vastaan.
Opera ilmoitti aiemmin tällä viikolla myös luopuvansa oman Presto-selainmoottorinsa kehityksestä ja siirtyvänsä käyttämään Applen Safarista ja Googlen Chromestakin löytyvää WebKitiä. Selainmoottori vastaa yksinkertaisesti siitä, miten verkkosivujen koodi muunnetaan näytöllä näkyväksi sivuksi.
Operan nyt ostama Skyfire on tullut tunnetuksi iOS- ja Android-alustoilleen tarjoamasta selaimesta, joka on mahdollistanut myös Flash-sisällön, kuten videoiden, käytön ja katselun. Toistaiseksi Skyfiren kehityksen ja tuen kerrotaan jatkuvan ennallaan. Tulevaisuudessa uudelle yhdistyneelle yhtiölle lienee kuitenkin järkevää keskittää panoksiaan pienempään määrään eri tuotteita, jolloin Skyfiren ominaisuuksia voidaan liittää mukaan Operan selaimiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Opera maksaa Skyfirestä heti 50 miljoonaa dollaria ja tulevien kolmen vuoden menestyksen perusteella kauppahinta voi nousta korkeintaan 155 miljoonaan dollariin eli noin 116 miljoonaan euroon.
Työpöytäselaimissa Opera on jämähtänyt vain muutaman prosentin markkinaosuuteen. Mobiililaitteissa sen asema on ollut erityisesti peruspuhelimista löytyvän Opera Minin ansiosta vahvempi, mutta käyttöjärjestelmien omien selainten kehittyminen on tukaloittanut Operan asemaa myös älypuhelimissa.
Selainkehityksen ohella Operan toimintaan kuuluu merkittävä mobiilimainosverkko.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »