Tuoreen raportin mukaan Googlen markkinoima ja Asuksen valmistama Nexus 7 -tablettilaite jätti koko Applen iPad-malliston taakseensa Japanin joulumyynnissä.
Tieto perustuu BCN-tutkimusyhtiön tuoreeseen tilastoon, josta kertoo muun muuassa Nikkei.
Tilasto perustuu 2 4000 elektroniikkaliikkeelle tehtyyn kyselyyn. Tuloksena Nexus 7:n markkinaosuudeksi tablettimarkkinoista Japanissa arvioitiin 44,4 prosenttia joulukuussa, kun Applen osuus olisi ollut 40,1 prosenttia. iPad on ollut parhaiten myyvä tabletti Japanissa sitten vuoden 2010, mutta nyt se olisi joutunut nöyrtymään edulliseen hintaan kaupatulle Nexus 7:lle. Muut toimijat näyttäisivät olevan näiden kahden rinnalla Japanissakin pikkupelureita.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple hallitsi Japaninkin tablettimarkkinaa läpi vuoden 2012 ja uudet tuotejulkaisut nostivat sen osuuden jopa 70 prosenttiin. Asus puolestaan näki markkinaosuutensa ottavan hurjia loikkia Nexus 7:n myötä: kun se ennen hallitsi alle 10 prosentin osuutta, Nexus 7:n lanseeraus syyskuussa nosti sen osuuden 40 prosenttiin vain yhdessä kuukaudessa.
Tietojen mukaan Applen tablettimyynti Japanissakin kärsi saatavuusongelmista erityisesti uuden pienemmän iPad minin osalta joulukuussa, minkä myötä iPadien myynti jopa pieneni joulukuun aikana. Tämän vuoksi Nexus 7 pääsikin nappaamaan ykköspaikan itselleen.
Japanissa myytiin IDC Japanin mukaan 3,6 miljoonaa tablettia joulukuussa, missä kasvua oli lähes 200 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »