Yhä useampi Applen iPhonen ostaja valitsee uusimman huippumallin sijaan edellisen sukupolven, edullisemman mallin. Asia käy selville Consumer Intelligence Research Partnersin tutkimustilastosta, josta kertoo AllThingsD. Suomessa asiasta kertoi ensimmäisenä MobiiliBlogi.
Olemme viitanneet aiempien iPhone-mallien kasvaneeseen suosioon jo aiemminkin. Nyt tarjolla on kuitenkin selkeämpää datatietoa asiasta.
Kun lokakuussa 2011 tuolloin uusinta uutta edustanut iPhone 4S nappasi 90 prosenttia iPhone-myynnistä, vastasi uusin iPhone 5 lokakuussa 2012 vain 68 prosentista iPhone-myyntejä. iPhone 5:n julkaisu ei näin ollen pystynyt nostamaan uusimman mallin osuutta kuin hieman elokuusta, jolloin iPhone 4S:n osuus oli 63 prosenttia, iPhone 4:n 30 prosenttia ja iPhone 3GS:n 8 prosenttia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vaikka tilastot kertovat iPhone-myynnin rakenteen muutoksesta kohti edullisempien mallien suurempaa osuutta, kannattaa tietoihin suhtautua pienellä varauksella. Viime vuonna iPhone 4S saapui markkinoille aivan lokakuun lopussa, kun taas iPhone 5:n ensimmäisten päivien massiivinen myynti kirjautui tänä vuonna syyskuun puolelle, jonka jälkeen puhelimen saatavuus oli pitkään erittäin heikkoa. Toki myös Suomessa aiempi iPhone 4S on pärjännyt myyntilistoilla erinomaisesti vielä marraskuussakin. Tarpeiden täyttymisen lisäksi osasyynä ihmisten tyytymiseen edullisempiin iPhoneihin saattaa myös olla tämän hetken vaimea taloustilanne.
Joka tapaukseesa vanhempien iPhone-mallien houkuttavuus on uhkaava trendi Applelle huolimatta siitä, että myös edullisemmat iPhonet tuovat rutkasti, vaikkakin vähemmän, voittoa Applelle. Huolestuttavammaksi tilanne voi muuttua Applen kannalta, mikäli iPhone-omistajat alkavat päivittämään puhelimiaan aiempaa verkkaisemmin ollessaan täysin tyytyväisiä jo edellisiinkin malleihin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »