Kiinan älypuhelinmarkkinat kehittyvät hurjaa vauhtia ja myös eri yhtiöiden markkina-asemat vaihtuvat vauhdilla. Ensi vuonna Kiinan markkinoiden ykköseksi ennakoidaan nousevan uuden nimen.
Tietokonevalmistajana täälläkin päin paremmin tunnettu kiinalainen Lenovo on tullut älypuhelinmarkkinalle kuin tyhjästä – sen kasvu on ollut hurjaa ja päättyneellä kolmanneella neljänneksellä sen markkinaosuus Kiinan älypuhelimista nousi jo 14,8 prosenttiin. Viime vuonna vastaavalla neljänneksellä Lenovon osuus oli vasta vain 1,7 prosenttia, joten Lenovo on siis kasvattanut markkinaosuutensa lähes yhdeksänkertaiseksi vuodessa samalla, kun markkinan kokonaiskoko on noin kolminkertaistunut. Ainoa valmistaja Lenovon edellä vielä edellisneljänneksellä oli Samsung, joka piti hallussaan 16,7 prosenttia markkinoista.
Ensi vuoden aikana tilanteen pitäisi kuitenkin muuttua, uskoo tutkimusyhtiö Gartner. Lenovon odotetaan nousevan selvästi suurimmaksi älypuhelinmerkiksi Kiinan markkinoilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kiinan älypuhelinmarkkinoilla pyörivät useat kymmenet Kiinasta ja muualta lähialueilta lähtöisin olevat pikkupajat, mutta Gartnerin mukaan Lenovon vahvuuksia ovat sen tunnettu brändi, maanlaajuinen myyntiverkosto, hyvä mallisto sekä kohtuulliset hinnat.
Levovonkin älypuhelimet perustuvat Android-käyttöjärjestelmälle, joka löytyy karkeasti noin 90 prosentista Kiinassa myytäviä älypuhelimia.
Myös suomalainen Jolla, joka eilen esitteli Sailfish-käyttöjärjestelmäänsä ensimmäisen kerran julkisesti, tähtää pääasiassa Kiinan suurille ja nopeasti kasvaville markkinoille. Jolla on jo solminut merkittävän jakelusopimuksen D.Phone-ketjun kanssa ja avaimena yhtiön menestykselle Kiinassa on erottautuminen satojen Android-puhelinten massasta. Ensi vuodesta lähtien tullaan näkemään, kuinka Jolla tavoitteissaan onnistuu.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »