Microsoftin Windows 8 -käyttöjärjestelmä on yksi vuoden merkittävimpiä uutuuksia. Microsoftille kyse on äärimmäisen tärkeästä tuotteesta, sillä Windows 8:n pitäisi nostaa Microsoft mukaan taisteluun tableteissa, jotka valtaavat jatkuvasti enemmän tilaa perinteisten PC-tietokoneiden myynniltä.
Yksi asia on varmaa: Windows-tablettien myynti tulee moninkertaistumaan lähiaikoina, koska tähän asti niitä on myyty lähinnä marginaalisia määriä. Tästä huolimatta Windows 8:n yllä leijuu tiukasti hyvin negatiivinen mielikuva ennen käyttöjärjestelmän rantautumista markkinoille.
Negatiivisista mielipiteistä on useita esimerkkejä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Analyytikkolähteiden mukaan valmistajien ennakkointo Windows 8:aa kohtaan on yleisesti negatiivinen. Sen ei uskota vaikuttaman myyntiin kunnolla ennen kuin vasta ensi vuoden jälkimmäisellä puoliskolla.
Toisaalta käyttäjänäkökulmastakaan Windows 8 -arviot eivät ole ylistäviä. Esimerkiksi Ars Technican toimittaja asensi Windows 8:n vaimolleen ja kirjoittaa tämän jälkeen pelänneensä vaimonsa haluavan avioeron. Windows 8:n käyttökokemuksessa suurimpia ongelmakohtia vaikuttaisivat olevan uuden Metro-käyttöliittymän sekä vanhan perinteisen työpöytänäkymän rinnakkaisuus. Ne ovat erilaisia käyttää ja kaikki ei onnistu uudessa näkymässä. Varmasti vaikutuksensa on myös silkalla muutoksella – ihmiset reagoivat asioita parantaviinkin muutoksiin yleensä negatiivisesti, ja Windows 8:ssa jos joku ainakin tuo muutoksia mukanaan.
Todellisuudessa Windows 8 on paljon ongelmallisempi perinteisissä hiirellä ja näppäimistöllä varustetuissa tietokoneissa, kun taas tableteille sen logiikka tuntuu istuvan huomattavasti onnistuneemmin. Toistaiseksi perinteisten koneiden markkina on kuitenkin yhä merkittävästi suurempi, ja monien käyttäjien ei todellakaan kannata päivittää uuteen käyttöjärjestelmään.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tableteissa Windows 8 ja sen Windows RT -versio tulevat sen sijaan tuomaan paremman kokemuksen, mutta riittääkö se? Tablettimarkkina on jo äärimmäisen kilpailtu ja hinnat erittäin kilpailukykyisiä. Windows-tablettien voi olla vaikea löytää tilaansa Applen vahvan iPadin ja kymmenien Android-tablettien joukossa, varsinkin kun Apple on yhä tiukentamassa otettaan markkinoista tulevan pienemmän, ja merkittävästi edullisemman, iPadin myötä. Microsoft yrittää työntää Windows-tabletit ihmisten tietoisuuteen muun muassa massiivisen markkinointikampanjan voimin, josta ensipuraisuna mukana on alla ensimmäinen Windows 8 -mainos.
Windows 8:n menestys jää lopulta nähtäväksi, mutta haasteita sen tiellä menestykseen on.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »