Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Suomalaisyritys aikoo korjata virtuaalilasien suurimman ongelman – ex-nokialaiset mukana

(Mainos: Lataa nyt ilmainen e-kirja tai äänikirja Elisa Kirjasta. Valitse oma kirjasi hintaan 0 € tästä!)

VR (virtual reality, virtuaalitodellisuus) ja AR (augmented reality, lisätty todellisuus) ovat tulleet markkinoille ryminällä ja erilaisia laitteita löytyy jo laajasti. Yksi suuri ongelma virtuaalilaseissa on kuitenkin vielä tällä hetkellä kuvan tarkkuus. Pikselit erottaa selvästi esimerkiksi Samsungin Gear VR- ja Oculus Rift -laitteissa.

Suomalainen yritys nimeltä Varjo, jossa työskentelee entisiä nokialaisia, on tuomassa tänä vuonna markkinoille tuotteen, joka korjaa virtuaalilasien suurimman ongelman. Varjo kertoo tiedotteessaan, että tuleva näyttö on ”maailman ensimmäinen ihmissilmän tarkkuutta vastaava näyttö”.

Varjo 20|20 -tuotteen tarkkuus on jopa 70 megapikseliä, joka vastaa ainakin joidenkin arvioiden mukaan ihmissilmän tarkkutta. Vertailun vuoksi esimerkiksi HoloLensin tarkkuus on yksi megapikseli ja Oculus Riftin sekä HTC Viven tarkkudet ovat 1,2 megapikseliä. Varjo 20|20:n näkökentän laajuus on 100 astetta, joka vastaa pitkälti kilpailijoitaan.

”Varjon patentoitu näyttöinnovaatio siirtää virtuaalitodellisuutta kymmenen vuotta eteenpäin tilanteeseen, jossa ihmiset voivat kokea ennennäkemättömän tarkkaa sisältöä”, kertoo Varjon toimitusjohtaja ja perustajajäsen Urho Konttori.

Varjo 20|20:n takana on tiimi, joka koostuu esimerkiksi entisistä Microsoftin, Nokian, Intelin, Nvidian ja Rovion työntekijöistä. Varjon teknologiaa hyödyntäviä laitteita tulee saataville tämän vuoden viimeisellä neljänneksellä.

Yläpuolella Varjon teknologialla toteutettu näyttö, alapuolella normaalien VR-lasien näyttö.

(Mainos: Lataa nyt ilmainen e-kirja tai äänikirja Elisa Kirjasta. Valitse oma kirjasi hintaan 0 € tästä!)

 
 

Seuraa Mobiili.fitä

Mainos: Nopea 4G-liittymä puhelimeen vain 6 € / kk. Lue kokemuksia Moi Mobiilista

Kommentoi

Kommentit

  1. jake123

    Eipä tuota epätarkkuutta oo ennen esiin tuotu… Taitaa arvostelijat/arvioijat olla enempi mainosmiehiä, jotta mainoksia julkaisuihinsa saisivat …tai eivät ainakaan menettäisi puutteita esittäessään…

  2. Qwertyli

    Sitten, kun saataisiin vielä näytönohjain, joka jaksaa piirtää grafiikkaa noin tarkalle näytölle. Virtuaalilaseissa päivitysnopeuden olisi hyvä olla vähintään 120 fps. Varmaan 10 vuoteen ei ole odotettavissa riittävän tehokasta näytönohjainta tuollaisille laseille

    • Hendriks

      Mobiililaitteisiin joo ei pitkään aikaan!.

      • Qwertyli

        Tuskin pöytäkonelleikkaan. Tämän hetken nopeimmilla näytönohjaimilla 4k resoluutio pelittää ihan hyvin 120 ruudun päivitysnopeudella. Tuo 70 megapikselin tarkkuus vaatii kuitenkin 8-kertaisen määrän laskentatehoa. Ehkä onnistuisi viidessä vuodessa, mutta ketään ei kiinnosta katsella nykypäivän tasoista grafiikkaa enää silloin. Parempi grafiikkaa vaatii taas reilusti enemmän tehoja.

Tuoreimmat jutut