Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Ei enää julkinen salaisuus: Applen toimitusjohtaja kertoi yhtiön autoprojektista

(Mainos: Moi Mobiililta 100 megabitin 4G-liittymä vain 6 €/kk tai rajattomalla datasiirrolla 18 €/kk! Tustustu ja tilaa edullinen Moi-liittymä nyt tästä!)

Applen testaamiseen käyttämä Lexus-katumaasturi.

Applen testaamiseen käyttämä Lexus-katumaasturi.

Applen autoprojekti on pitkään ollut lähinnä julkinen salaisuus, mutta nyt yhtiön toimitusjohtaja Tim Cook on Bloombergin haastattelussa kertonut, mitä yhtiössä suunnitellaan. Cookin mukaan Apple kehittää ja testaa itsestään ajavien autojen teknologiaa.

”Keskitymme autonomisiin järjestelmiin”, Cook kertoi haastattelussa. ”Kyseessä on ydinteknologia, jonka me koemme hyvin tärkeäksi.”

”Näemme sen kaikkien keinoälyprojektien äitinä”, Cook kuvaili. ”Kyseessä on luultavasti yksi vaikeimmista keinoälyprojekteista, joiden parissa työskennellä.”

Itseajavista autoista povataan biljoonien dollareiden bisnestä vuoteen 2030 mennessä, ja monet teknologiayritykset ovat suunnanneet perinteisempien autovalmistajien tonteille viime vuosina. Apple kaavaili alkujaan oman auton kehittämistä, mutta uudisti suunnitelmansa viime vuonna ja alkoi panostaa enemmän itseajamiseen liittyvän teknologian kehittämiseen. Huhtikuussa Apple sai luvan aloittaa robottiautojen testaamisen Kaliforniassa, ja pari viikkoa myöhemmin julkisuuteen ponnahtivat ensimmäiset bongaukset yhtiön Lexus-testiautoista.

Cookin mukaan alalla piilee suuri murros, kun samaan aikaan kypsytellään sekä itseajavia autoja, sähköautoja että kyydinjakopalveluja. Kaikki kolme autoalan mullistusta ovat tapahtumassa suunnilleen samalla ajanjaksolla. Apple sijoitti viime vuonna miljardi dollaria kiinalaiseen Didi Chuxing -kyytipalveluun.

Cook ei suostunut Bloombergin haastattelussa ottamaan kantaa, aikooko yhtiö jossain vaiheessa oman auton tehdä. Cookin mukaan yhtiössä täytyy katsoa, mihin kehitystyö lopulta johtaa.

(Mainos: Osallistu tästä arvontaan ja voita OnePlus 5 -puhelin ja Elisan liittymä!)

 

Seuraa Mobiili.fitä

Mainos: Nopea 4G-iittymä puhelimeen vain 6 € / kk. Lue kokemuksia Moi Mobiilista

Kommentoi

Kommentit

  1. Antti

    ”Itseajavista autoista povataan biljoonien dollareiden bisnestä vuoteen 2030 mennessä”

    Onkohan tullut käännösvirhe ja tässä puhutaan oikeasti miljardeista (englanniksi billion)?

    Jos oikeasti puhutaan biljoonista, niin se on melko optimistinen arvio ottaen huomioon koko autonvalmistusteollisuus on tällä hetkellä noin 1-2 biljoonan dollarin bisnes maailmanlaajuisesti.

  2. Juha

    Sinänsä hyvä, koska turvallisuus maanteillä paranee kun ihmiskuskeja vähennetään. Parasta tietysti olisi poistaa ajokortti alle 25v miehiltä, koska ovat tilastoissa se eniten onnettomuuksia aiheuttava ryhmä, mutta tämä Applen hanke olisi sitten seuraavaksi parasta.

    • Kairaaja

      Mistä niin päättelet, että vähenee? Itse en koneesee luota tollasessa. Niin ne lentäjätki haluaa tuoda lentokeneet manuaalisesti alas eikä tietokoneella.

      • Juha

        Siitä, että ihmiskuskit on niin onnettoman surkeita kuskeja kokonaisuutena. Jo nyt on osoitettu, että robottiauto tekee liikenteessä vähemmän virheitä kuin ihmiskuski. Puhumattakaan näistä vasta ajokortin saaneista nuorista miehistä, jotka ovat tilastollisesti täys katastrofi liikenteessä.

        • Robob

          Onhan se toisaalta hienoa jos auto saa päättää tappaako se sinun lapsesi vai linja-autollisen jonkun muun lapsia. Tossa juri ajelin yhden Teslan perässä joka kaatosateessa nollanäkyvyydessä meni takavalot pimeänä. Säästiköhän se sähköä vai oliko sen sadeanturit pimeänä? Jos tuollainen hitech auto ei pysty/osaa sytyttää edes takavaloja sateella, niin ihmiskunnalla on vielä toivoa. Missä niitä robottiautoja on muka liikenteessä?

          • Jonahan

            Aika raflaava ja ilmeisen virheellinen esimerkki. Kuvaamasi tilanne on täysin teoreettinen. Vaikka sellainen oletettaisiin todeksi, on vaikea keksiä miksi tietokone olisi huonompi kuin ihmiskuski, joka ei edes ehtisi valitsemaan mitään. Aika harvassa onnettomuudessa ennättää havainnoida autoissa olevien ihmisten ikää, lukumäärää ja kuoleman todennäköisyyttä ja sitten laskea utilitarisesti vähiten huono lopputulos.

            Tietokoneen ohjaamat autot eivät tule olemaan täydellisiä, onnettomuudet eivät tule loppumaan, mutta todennäköisesti huomattavasti. Suuri osa onnettomuuksista johtuu ihmisen virheestä, huonosta havainnoinista, keskittymisen herpaantumista jne., johtui se sitten kännykästä, väsymyksestä, alkoholista tai jostain muusta.

            Teslan valoista ei ole kokemusta, mutta kannattaa muistaa, että todennäköisin syypää on kuljettaja, joka niitä valoja, lainkin mukaan, säätää. Kannattaa myös muista, ettei suurin osa Tesloista omaa mitään autonomiaviittauksella mainostettuja kuljettaja-apuja, ja yksikään Tesla ei ole autonominen. Ei kannata tuomita koko tekniikkaa liian nopeasti, vuosia ennenkuin se saadaan markkinoille.

          • Robob

            Onhan se tosiasia, että kuski tekee nyt autossa päätöksiä ja on yleensä vielä vastuussa päätöksistäään. Yleensä näissä onnettomuustapauksissa kuski on muita ajattelematon luonnevikainen mulkku joka tietoisesti tekee näitä vääriä päätöksiä. Robottiauto joutuu jatkossa tekemään niitä täysisn samoja päätöksiä ja vielä lisäksi paljon muita. Jos robottiautot alkavat tekemään vääriä päätöksiä aiheittaen onnettomuuksia, niin mielenkiintoista seurata kuka ottaa vastuun? Voiko robottiauto olla mulkku? Onko vastuussa auton omistaja/matkustaja takapenkillä, toimimattoman anturin valmistaja Intiassa, koodia vääntävä guru Jenkeissä vai auton kiinalainen kokoonpanija joka haastetaan oikeuteen? Pahin tilanne on, että jatkossa kukaan ei ole vastuussa mistään. Asianajajilla on ainakin loistava tulevaisuus edessä.

          • Jonahan

            Kyllä, kuski tekee päätöksiä, mutta ei sellaisia kuin kuvasit. Vastuukysymykset eivät ainakaan lähivuosina ole muuttumassa.

            Näkisin mielelläni tilaston, joka osoittaa tahallisuuden suuressa osassa onnettomuustapauksia. Jos asia olisi todellakin niin pitäisi ihmiskuljettajista päästä eroon mahdollisimman nopeasti, tietokone ei ole tietoinen eikä luonnevikainen, paitsi Sci-Fi:ssa.

          • N5,5.1(XtraSmooth,FrankoKernel)

            ” Jos robottiautot alkavat tekemään vääriä päätöksiä aiheittaen onnettomuuksia, niin mielenkiintoista seurata kuka ottaa vastuun?”

            Tämä ”syyllinen on löydyttävä” -mentaliteetti on hauska Suomessa. Jos kuolemaan johtaneet onnettomuudet saataisiin putoamaan vaikka yhteen kolmasosaan nykyisestä, se ei kiinnosta ketään. Niihin onnettomuuksiin pitää löytää syyllinen. Ketään ei kiinnosta 100-150 hengen säästö vuodessa, syyllinen pitää löytää. 😕

          • kk

            Vakavissa onnettomuuksissa syyt selvitetään siksi, että vastaavilta onnettomuuksilta voitaisi jatkossa välttyä, ei siksi, että voitaisi syyttää siitä jotakuta.

  3. Hendriks

    Yksityisautoilu kaupungeissa on mennyttä aikaa!.

Tuoreimmat jutut