Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Apple Watch -toimitukset romahtivat yli 70 prosenttia – silti suosituin älykello

(Mainos: Moi Mobiililta 100 megabitin 4G-liittymä vain 6 €/kk tai rajattomalla datasiirrolla 18 €/kk! Tutustu ja tilaa edullinen Moi-liittymä nyt tästä!)

Uusia Apple Watch Series 2 -malleja.

Uusia Apple Watch Series 2 -malleja.

Älykellot eivät ole saaneet suurta yleisöä kiinnostumaan, mikä näkyy myös tutkimusyhtiö IDC:n tilastoissa älykellotoimituksista heinä-syyskuussa.

Yhteensä älykellojen toimitukset laskivat vuotta aiemmasta 5,6 miljoonasta vain 2,7 miljoonaan, joka on surkean pieni luku. Vertailun vuoksi esimerkiksi älypuhelimia toimitetaan vuosineljänneksittäin yli satakertaisesti.

Apple Watch piti paikkansa kärjessä, vaikka sen toimitukset romahtivat 71,6 prosenttia IDC:n mukaan 3,9 miljoonasta vain 1,1 miljoonaan. Apple itse ei ole ikinä julkaissut tarkkoja tietoja Watch-kellonsa toimituksista.

Apple Watchin toimituksiin vaikutti luonnollisesti kuitenkin uusien Apple Watch Series 2 -kellojen odotus. Niiden myynti alkoi 16. syyskuuta ja Watch Nike+:n osalta vasta nyt perjantaina 28. lokakuuta.

Uudet versiot tulevat varmasti kiihdyttämään Watch-myyntiä, mutta silti tilanne ei ole kovin valoisa. Älykellot eivät kiinnosta suurta yleisöä.

Muista kuin Applesta IDC:n tilastoissa kakkoseksi nousi nyt Garmin 0,6 miljoonalla älykellolla. Älykelloihin innokkaammin panostavista teknologiajäteistä panostaa Applen ohella vain Samsung, joka oli markkinakolmonnen, mutta vain jo varsin mitättömillä 0,4 miljoonan kellon toimituksilla. Myös Samsungilta ovat juuri tulossa myyntiin uudet Gear S3 -kellot.

Älykellomyynnissä ostolla lahjaksi on esimerkiksi älypuhelimia suurempi osuus, joten kuluvan neljännen neljänneksen merkitys joulumyynnin vetämänä on merkittävä koko vuoden myyntilukujen kannalta.

IDC:n tilasto älykellotoimituksista heinä-syyskuussa 2016.

IDC:n tilasto älykellotoimituksista heinä-syyskuussa 2016.

(Mainos: Lataa nyt ilmainen e-kirja tai äänikirja Elisa Kirjasta. Valitse oma kirjasi hintaan 0 € tästä!)

 
 

Seuraa Mobiili.fitä

Mainos: Nopea 4G-liittymä puhelimeen vain 6 € / kk. Lue kokemuksia Moi Mobiilista

Kommentoi

Kommentit

  1. Elis

    Kuten toimittaja itsekin huomasi on tässä tehty juttu erittäin tunnetusta tilastoharhasta, joka saadaan kun verrataan Apple Watchin myyntiä heti sen julkaisun jälkeen siihen ajankohtaan, joka edeltää seuraavan Apple Watch-version julkaisua. Joka ikisen Apple-tuotteen myynti hiipuu väliaikaisesti, kun kuluttajat odottavat lähiaikoina julkaistavaa seuraavaa versiota.

    Totuus on se, että emme vielä tiedä kuinka kuluttajien kiinnostus on muuttunut. Tämä selviää vasta kun pääsemme vertaamaan kahta SAMAN ARVOISTA aikapistettä – kvartaalia ensimmäisen sukupolven tuotteen julkistamisen jälkeen ja kvartaalia seuraavan sukupolven tuoteen julkistamisen jälkeen. Vasta sen jälkeen tiedämme tilanteen.

    Jos kuitenkin katsomme muiden merkittävien Apple-tuotteiden historiaa niin on hyvin suuri todennäköisyys, että myynti loikkaa merkittävästi ensimmäisen sukupolven tuotteesta.

  2. Joonas

    Pudonnut varmasti kun tuotetta ei ole kauppoihin saatu, kun ei ole mitä myydä.

Tuoreimmat jutut