Nokia kertoi kesäkuun lopussa Nokia Technologies -yksikön uudesta johtajasta, Samsungilta tulleesta Gregory Leestä, joka aloitti tehtävissään samantien.
Tänään Nokia tiedotti lopettavansa OZO-virtuaalitodellisuuskameransa kehittämisen. Nokia Technologies keskittyy jatkossa vain digitaaliseen terveyteen laajan patentti-, brändi- ja teknologialisensointinsa ohella. Yhteensä muutokset ovat viemässä 310 työpaikkaa, näistä 190 Suomessa.
Nokian kahdeksan kameraa ja mikrofonia sisältävää OZO-kameraa on pidetty edistyksellisenä ja se on tuonut näkyvyyttä Nokialle, mutta bisneksenä kamera ei ole vielä ollut kummoinen. Kameramyynnin tuoma liikevaihto on jäänyt Nokian mittakaavassa käytännössä täysin merkityksettömälle tasolle.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nokia Technologies tekee vuositasolla mitattuna lisensoinnilla pian jo miljardiluokan bisnestä. Huhti-kesäkuussa digitaalinen terveys ja digitaalinen media toivat Technologiesin liikevaihdosta sen sijaan vain 12 miljoonaa euroa. Tästäkin valtaosan voidaan arvioida olleen Nokian vuonna 2016 ostamalta Withingsiltä Nokialle periytyneiden digitaalisten terveyslaitteiden myyntiä.
Nokia itse ei tänään kertonut, kuinka paljon se säästää lopettamalla OZO-kameran kehittämisen. 310 työtehtävän vähentyminen kuitenkin tarkoittaa, että vuotuiset säästöt lasketaan kokonaisuudessaan muutamassa kymmenessä miljoonassa eurossa.
Päätös tuo näin kuluja pienentämällä muutaman prosentin kasvun Technologies-yksikön tuottamaan liikevoittoon.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Oliko päätös OZO-kameran tappamisesta oikea päätös Nokialta jää toistaiseksi avoimeksi kysymykseksi. Nokia kertoi päätöksen syyksi virtuaalitodellisuusmarkkinan odotettua hitaamman kehittymisen. VR-markkinoiden kasvun hitaus on totta. Menestyvällä Nokialla olisi kuitenkin ollut nyt varaa odottaakin. Lopettamalla kehitys saavutetaan nyt muutaman kymmenen miljoonan euron säästöt, mutta saatetaan samalla luopua vahvasta asemasta virtuaalitodellisuuden myöhemmin mahdollisesti realisoituvilla markkinoilla.
Tai sitten Nokialla todettiin, ettei lähestymistapa korkeahintaisella (aluksi 55 000 €, sitten 40 000 € ja viime aikoina 23 500 €) OZO-kameralla virtuaalitodellisuusmarkkinalle sittenkään ollut oikea eikä sen jatko mahdollistaisi tulevaisuudessakaan mitään järkevää liiketoimintaa. Nokian sisällä osataan varmasti parhaiten arvioida OZO-liiketoiminnan tulevat kehitysmahdollisuudet, kun tiedetään myös mitä tulevia suunnitelmia kameran jatkokehitykselle oli olemassa.
Tulevien kasvumahdollisuuksien katoamisen lisäksi kameran kehitystyön lopetus lyö ikävän lommon myös Nokian suhteisiin sen moniin OZO-kumppaneihin. Nokia kiirehtikin jo kertomaan myös aikovansa kunnioittaa sitoumuksiaan olemassa oleville asiakkailleen.
Ehkä mielenkiintoisin kysymys OZO-kameran lopettamisen jälkeen on, mitä tapahtuu kaikelle osaamiselle sen takana. Esimerkiksi kameragurun tittelin takavuosina ansainnut Juha Alakarhu ei ehtinyt kovin kauaa OZO-kameran parissa työskennellä – hän palasi Nokialle Microsoftilta vasta viime syksynä.
Saapa nähdä, löytääkö esimerkiksi Alakarhu nyt tiensä takaisin kamerapuhelinten pariin – ja tapahtuuko tuleva työ Nokian, Nokia-puhelimia lisenssillä kehittävän ja myyvän HMD Globalin vai jonkun kilpailijan leirissä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »