Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

WhatsAppia käyttää nyt yli miljardi ihmistä päivässä – Facebookin Snapchat-kopiot lyövät selvästi itse Snapchatin

(Mainos: Moilta 100 megabitin 4G-liittymä vain 6 € / kk tai rajattomalla datasiirrolla 18 € / kk! Tustustu ja tilaa edullinen Moi-liittymä nyt tästä!)

Facebookin tulosjulkistuksen yhteydessä myös Facebookin omistama WhatsApp kertoi uusia lukuja käyttäjäkunnastaan.

WhatsAppin päivittäin aktiivisten käyttäjien lukumäärä on kasvanut nyt yli 1 miljardin. Kuukausitasolla aktiivisia käyttäjiä on jo 1,3 miljardia. Luvut seuraavat Facebookin kasvun perässä. Facebookilla itsellään aktiivisia käyttäjiä oli jo päivittäin 1,32 miljardia ja kuukausittain 2,01 miljardia, molemmissa kasvua 17 prosenttia vuotta aiemmasta.

WhatsAppissa lähetetään 55 miljardia viestiä, 4,5 miljardia kuvaa ja 1 miljardi videota päivässä.

Viime aikoina Facebookin strategiaan on kuulunut kilpailevan Snapchatin toimintojen kopiointi kaikkiin sen suosittuihin sovelluksiin. Snapchatista kopioidun 24 tuntia esillä pysyvien kuva- ja videojulkaisujen tarinatoiminnon ovat saaneet sovelluksista niin Instagram, WhatsApp, Facebook Messenger kuin myös Facebook itse.

Facebookin perustaja Mark Zuckerbergin mukaan alkuvuosi sujui Facebookilta hyvin.

Facebookin perustaja Mark Zuckerbergin mukaan alkuvuosi sujui Facebookilta hyvin.

Facebookin strategia näyttää toimivan: nyt se kertoi WhatsAppissa Tila-nimellä tunnetun tarinatoiminnon käyttäjämäärän kasvaneen jo 250 miljoonaan. Myös Instagram Storiesin päivittäisen käyttäjämäärän on jo aiemmin kerrottu yltävän samaiseen 250 miljoonaan. Koko Snapchatilla puolestaan on viimeisimmän tiedon mukaan 166 miljoonaa aktiivista käyttäjää, joten Facebookin kopiot ovat pyyhältäneet siitä suosiossa jo reilusti ohi.

Snapchat on arvioitu vielä suositummaksi kehittyneillä markkinoilla, kuten Yhdysvalloissa ja Euroopassa, mutta Facebookin palvelut ovat suositumpia kehittyvissä maissa, joissa raskas Snapchat ei ollut ehtinyt vielä yleistyä.

Facebookin huhti-kesäkuun toinen vuosineljännes sujui tuottoisasti. Liikevaihto kasvoi 45 prosenttia vuotta aiemmasta 9,3 miljardiin dollariin, liikevoitto 61 prosenttia 4,4 miljardiin dollariin ja nettotulos 71 prosenttia 3,9 miljardiin dollariin.

Facebookin liikevaihto kertyy lähes kokonaan mainonnasta, josta mobiilin osuus oli jo 87 prosenttia. Työntekijämääräänsä Facebook kasvatti vuodessa 43 prosentilla kesäkuun lopussa jo 20 658 henkilöön.

(Mainos: Lataa nyt ilmainen e-kirja tai äänikirja Elisa Kirjasta. Valitse oma kirjasi hintaan 0 € tästä!)

 

Seuraa Mobiili.fitä

Mainos: Nopea 4G-iittymä puhelimeen vain 6 € / kk. Lue kokemuksia Moi Mobiilista

Kommentoi

Kommentit

  1. N5,5.1(XtraSmooth,FrankoKernel)

    Nettotulos 3,9 mrd. Aktiivisia käyttäjiä n. 1,9 mrd.
    Jokainen käyttäjä siis tuottaa reilun kaksi dollaria per vuosineljännes Facebookille.
    Halvalla menee henk. koht tiedot. Facebookilla voisi olla sellainen stealth mode paketti, että maksaisi vaikka 20€/v niin Facebook lopettaisi kokonaan seurannan.

    • Hendriks

      Foliohattu tiukemmalle. Et varmaan käytä hakukoneitakaan tai Windowsia?. 🙄

      • N5,5.1(XtraSmooth,FrankoKernel)

        Ei ole foliohattua, käytän kyllä ihan rauhallisin mielin Facebookia, Androidia, Windowsia, Googlea…

        Mutta kyllähän niiden keräämä tieto on kuitenkin laajamittaista. Mietippä vaikka, mikä datapankki Facebookilla on ihmisistä. Se tietää tasan tarkkaan sun työpaikan, ravintolaillat, kaverit, kenen kanssa pidät yhteyttä, kiinnostuksen kohteet yms.

        Mihin kaikkeen tuota tietoa voikaan hyödyntää? Jos algoritmi näyttää, että olet kiinnostunut Thaimaan matkailusta, näytetään sinulle Thaimaan matkoja hieman kalliimmalla ”tarjouksella”, kun taas kaverillesi jota kiinnostaa matka Islantiin, mainostetaan Thaimaan matkaa hieman halvemmalla ja vastaavasti Islannin matkaa kalliimmalla kuin sinulle. Ja mitä tuolle kaikelle tiedolle tapahtuu, kun Facebook joskus loppuu? Ja mikä maailman tilanne on silloin. Tuollainen tietohan on suoranainen kultakaivos esimerkiksi vakuutusyhtiöille. Jos tiedoista näkyy, että käyt säännöllisesti lähikioskilla illalla, ei ole hankalaa päätellä, että käyt ostamassa tupakkaa. Sinulle henkivakuutus on hieman kalliimpi. Matkan pituudesta ja kuluneesta ajasta voi päätellä liikennekäyttäytymisesi ja riskinottosi ja kasko on hieman kalliimpi…

        Kyllä itse olisin valmis maksamaan hieman, että tuota kaikkea dataa ei kerättäisi. Silti kyllä pystyn elämään ihan hyvin sen tiedon kanssa, että sitä kerätään.

        • Hendriks

          Minä taas mielelläni maksaisin esimerkiksi mainitsemistasi vakuutuksista vähemmän, jos tiedoistani näkyisi, että olen vastuullinen ihminen, jolla elämäntavat kunnossa.

          Mutta!.

          ”Jos algoritmi näyttää, että olet kiinnostunut Thaimaan matkailusta, näytetään sinulle Thaimaan matkoja hieman kalliimmalla ”tarjouksella”, kun taas kaverillesi jota kiinnostaa matka Islantiin, mainostetaan Thaimaan matkaa hieman halvemmalla ja vastaavasti Islannin matkaa kalliimmalla kuin sinulle.”

          Tämä väite ei pidä paikkaansa!. On totta, että jos useasti etsii matkoja, esim. Momondosta, niin hinnat voivat olla korkeammat, kuin incognito -modessa, mutta tässä on kyse evästeistä, jotka eivät sisällä henkilötietoja ja joita ei voida kaivaa sinun laitteesi fyysisestä muistista ja yhdistää sinuun.

          • N5,5.1(XtraSmooth,FrankoKernel)

            Ymmärsit nyt väärin. 😑🔫
            Kyse ei ollu mistään evästeistä, vaan facebookin keräämästä tiedosta.
            Puhelimessa facebook ei toimi pelkästään sovellustasolla vaan jostain syystä se toimii käyttöjärjestelmätasolla, Androidilla. Tämä käy ilmi, kun tutkii akun kulutusta.

            http://techworldzone.com/2016/11/20/facebook-app-consumes-almost-20-android-battery-life/

            Se, mitä facebook tekee käyttöjärjestelmätasolla, voimme vain arvailla. Jos se kerää jotain dataa kohdistettua mainontaa varten, on kyse paljon laajamittaisemmasta datasta kuin pelkät evästeet. Ja mitä kaikkea sillä tiedolla voi tehdä ja mihin se jonain päivänä päätyy jää nähtäväksi.

          • Hendriks

            Kummallisia pelkoja, luuletko, ettei viranomaiset puuttuisi asiaan jos asiattomuuksia yritysten tasolta nähtäisiin?.

          • N5,5.1(XtraSmooth,FrankoKernel)

            Mistä asiattomuuksista nyt puhut? Itsehän jokainen hyväksyy tämän datan keräämisen hyväksyessään käyttöehdot.

            Kyse on siitä, että miten laajamittaista tämä datan kerääminen esim. Facebookin kohdalla on. Googlehan tietää jo muutenkin kaiken. Ja siitä, että mihin sitä kaikkea kerättyä dataa voidaan tulevaisuudessa käyttää.

          • Hendriks

            Esim.

            ”Ja mitä tuolle kaikelle tiedolle tapahtuu, kun Facebook joskus loppuu? Ja mikä maailman tilanne on silloin. Tuollainen tietohan on suoranainen kultakaivos esimerkiksi vakuutusyhtiöille.”

            Luuletko, ettei viranomaiset tällaisesta älähtäisi!.

            PS. Miksi sitten käytät sivustoja ja ohjelmistoja, joiden käyttöehdot sinua huolettavat?. Itsehän hyväksyt!. Kukaan ei pakota,.

Tuoreimmat jutut