Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Snapchatin perustajalta jäätävä kuitti Facebookille

(Mainos: Oletko Nordean asiakas? Ota käyttöön uusi Wrapp-sovellus ja saat 10 € rahaa takaisin korttimaksusta ravintolassa!)

Snapin perustaja ja toimitusjohtaja Evan Spiegel.

Snapin perustaja ja toimitusjohtaja Evan Spiegel.

Snapin ensimmäinen tulosjulkistus eilisiltana Suomen aikaa jätti markkinat kylmiksi ja osakkeen kurssi romahti yli 20 prosenttia jälkikaupankäynnissä. Tästä huolimatta Snapin perustaja ja toimitusjohtaja Evan Spiegel ei säästellyt sanojaan kommentoidessaan Facebookin toimia.

Facebookin menestys Snapchatin keskeisen toiminnon kopioinnissa ja sen näin pois syömä Snapchatin kasvu ovat Snap-sijoittajien suurimpia huolenaiheita. Facebook on kopioinut Snapchatin keskeisen tarinatoiminnon, eli 24 tuntia esillä pysyvät tarinana katsottavat kuva- ja videojulkaisut, Instagramin jälkeen myös Facebookin, Messengeriin sekä WhatsAppiin – ja hyvin tuloksin, sillä Facebook Snapchat Stories -kopioilla Instagramissa ja WhatsAppissa on jo enemmän käyttäjiä kuin koko Snapchatilla itsellään.

”Kaiken päätteeksi, koska esimerkiksi Yahoossa on hakukenttä, ei tarkoita heidän olevan Google”, tylytti Spiegel Snapchatin analyytikkopuhelussa Facebookin toimintaa nostaen esiin vertauksen kahdesta muusta internet-jätistä.

”Jos haluat rakentaa luovan yhtiön, pitää totuttautua siihen ja käytännössä nauttia siitä tosiasiasta, että ihmiset tulevat kopioimaan tuotteitasi jos onnistut niiden kanssa. Olemme nähneet tätä tapahtuvan paljon teknologia-alalla. Kun Google tuli, kaikki tunsivat tarvitsevansa hakustrategian. Kun Facebook tuli, kaikki tunsivat tarvitsevan sosiaalisen median strategian. Ja nyt Snapin, meidän yhtiömme kanssa, uskomme kaikkien tulevan kehittämään kamerastrategian, koska ajattelen meidän todella auttavan ymmärtämään kuinka tärkeä kamera onkaan. Se on kaiken, mitä teemme, keskiössä”, sanaili Spiegel kilpailun saapumisesta.

Snapchatin käyttäjämäärä kasvoi alkuvuonna 166 miljoonaan päivittäiseen käyttäjään, vain 8 miljoonalla käyttäjällä ja 5 prosentilla loppuvuodesta – tosin kasvu kiihtyi edellisellä neljänneksellä saavutetusta 5 miljoonasta lisäkäyttäjästä. Ennen Facebookin aggressiivisen Snapchat-kopioinnin alkua Snapchat onnistui kuitenkin kasvattamaan käyttäjämääränsä vuoden 2015 lopulla ja viime vuoden aikana 10-20 miljoonalla käyttäjällä vuosineljänneksittäin. Sittemmin kasvu on painunut toistaiseksi alle 10 miljoonaan lisäkäyttäjään vuosineljänneksessä.

Snap on esitellyt Snapchatin rinnalle Spectacles-lasit. Snap yrittää maalata itsestään uuden kuvan kamerayhtiönä.

Snap on esitellyt Snapchatin rinnalle Spectacles-lasit. Snap yrittää maalata itsestään uuden kuvan kamerayhtiönä.

Viime vuonna Snap toi markkinoille myös ensimmäisen laitteensa, videokameralla varustetut Spectacles-aurinkolasinsa. Nämä toivat Snapin alkuvuoden liikevaihdosta noin 8 miljoonaa dollaria, kun koko liikevaihto oli hitusen vajaat 150 miljoonaa. Snap myi alkuvuonna lasejaan näin ollen reilut 60 000 kappaletta.

Snapilta voi olla myös jatkossa luvassa lisää virtuaali- ja lisätyn todellisuuden julkistuksia.,

(Mainos: Wolt-sovelluksella voit tilata ruokaa jo yli 400 ravintolasta. Lataa se tästä ja saat 5 ilmaista kotiinkuljetusta uutena käyttäjänä.)

 

Seuraa Mobiili.fitä

Kommentoi

Kommentit

  1. Ou jee

    Olisi niin hienoa jos snapchatin kannatus romahtaisi aivan täysin! Vaikka itsekkin käytän snäppiä ja melkeen jokainen kaverini, mutta silti melkein kukaan ei tykkää siitä! Olipa puhelin ip7 plus tai samsung galaxy s3 ihan yhtä hidas ja bugeja täynnä ahkeralla käytöllä. Suurin akun kuluttaja ja alkaa olla jo niin nähty! Painottaa suvaitsevaisuutta ja tasa-arvoa, mutta kaikkea muuta. Todella läpimätä! Konkkaan vaan!

    • Hendriks

      Kaikkea muuta?.

Tuoreimmat jutut