Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Snapchat-yhtiön ensimmäinen tulosjulkistus todella paha pettymys – Facebookin salamasota toimii

(Mainos: Lataa nyt ilmainen e-kirja tai äänikirja Elisa Kirjasta. Valitse oma kirjasi hintaan 0 € tästä!)

Snapchat logoSnapchatista nimensä Snapiksi ennen listautumistaan vaihtanut yhtiö julkisti tänään ensimmäisen osavuosikatsauksensa julkisena yhtiönä.

Tulosjulkistus kokonaisuutena petti odotukset: Snapin osake romahti pörssin jälkikaupankäynnissä yli 20 prosenttia.

Suuri huolenaihe Snap-sijoittajille on ollut kasvu tulevaisuudessa, sillä Facebook on ottanut Snapchatin tähtäimeensä ennennäkemättömällä tavalla ja kopioinut Snapchatin keskeisen tarinatoiminnon Instagramin jälkeen myös Facebookin, Messengeriin sekä WhatsAppiin – ja hyvin tuloksin, sillä Facebook Snapchat Stories -kopioilla Instagramissa ja WhatsAppissa on jo enemmän käyttäjiä kuin koko Snapchatilla itsellään.

Snapchatin käyttäjämäärä kasvoi alkuvuonna 166 miljoonaan päivittäiseen käyttäjään, 8 miljoonalla käyttäjällä loppuvuodesta eli vain 5 prosentilla – tosin kasvu kiihtyi edellisellä neljänneksellä saavutetusta 5 miljoonasta lisäkäyttäjästä. Ennen Facebookin aggressiivisen Snapchat-kopioinnin alkua Snapchat onnistui kuitenkin kasvattamaan käyttäjämääränsä vuoden 2015 lopulla ja viime vuoden aikana 10-20 miljoonalla käyttäjällä vuosineljänneksittäin. Sittemmin kasvu on painunut toistaiseksi alle 10 miljoonaan lisäkäyttäjään vuosineljänneksessä.

Liikevaihtoaan Snap kasvatti alkuvuonna tammi-maaliskuussa 286 prosenttia 150 miljoonaan dollariin. Nettotulos oli 2,2 miljardia tappiolla, joskin tästä kaksi miljardia aiheutui listautumisen laukaisemista osakepalkkioista. Myös oikaistulla käyttökatteellakin mitattuna Snap teki kuitenkin 188 miljoonaa tappiota.

Keskimääräistä käyttäjäkohtaista liikevaihtoaan Snap onnistui kasvattamaan 181 prosenttia 0,32 dollarista 0,90 dollariin. Snap on pikku hiljaa vasta parin viime vuoden aikana aloittanut muuttamaan palveluaan rahaksi ennen kaikkea mainoksia lisäämällä. Käytännössä Yhdysvalloissa Snapchatissa näkyy jo merkittävästi mainoksia toisin kuin vaikkapa täällä Suomessa. Tämä näkyy myös luvuissa: Yhdysvalloissa käyttäjäkohtainen liikevaihto ylsi jo 1,81 dollariin, kun Euroopassa vasta 0,24 dollariin.

Snap voi vielä hyvin kasvattaa käyttäjäkohtaista liikevaihtoaan, mutta jos Facebook onnistuu viemään siltä pois toisen merkittävän kasvuajurin, käyttäjämäärän kasvun, ei edessä ole kovin ruusuista tulevaisuutta jatkossakaan alkuvuoden huonon neljänneksen jälkeen.

(Mainos: Wolt-sovelluksella voit tilata ruokaa jo yli 400 ravintolasta. Lataa se tästä ja saat 5 ilmaista kotiinkuljetusta uutena käyttäjänä.)

 

Seuraa Mobiili.fitä

Kommentoi

Tuoreimmat jutut