Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Fitbitin myynti romahti 41 prosenttia alkuvuonna – Apple Watchin menestys yksi syy?

(Mainos: Wolt-sovelluksella voit tilata ruokaa jo yli 400 ravintolasta. Lataa se tästä ja saat 5 ilmaista kotiinkuljetusta uutena käyttäjänä.)

Fitbit Charge 2.

Fitbit Charge 2.

Fitbitin alkuvuosi sujui heikosti: liikevaihto romahti 41 prosenttia ja raportoitu nettotulos oli 60,1 miljoonaa dollaria tappiolla.

Fitbit on jäänyt markkinoilla kahden vastakkaisen voiman väliinputoajaksi: toisaalta älykellot, etunenässä Apple Watch, keräävät kalliimpien laitteiden ostajat ja toisaalta lukemattomat halvat kiinalaiset aktiivisuusrannekkeet tarjoavat lähes saman kuin monet Fitbitinkin tuotteet.

Yhdysvalloissa Fitbitin liikevaihto laski jopa 52 prosenttia ja Fitbitille pienellä markkinalla Aasiassa 64 prosenttia. Kokonaislaskua pehmensi 17 prosentin kasvu Euroopassa.

Fitbitillä oli kassavaroja raportointineljänneksen lopussa vielä 374 miljoonaa dollaria, joten aivan välitöntä kassakriisiä yhtiö ei vielä kohtaa.

Fitbitin tiedetään kehittävän omaa älykelloaan, johon on ainakin myöhemmin luvassa myös asennettavien sovellusten tuki ja esimerkiksi lähimaksumahdollisuus valituissa maissa. Kellon kehitystyön on kuitenkin raportoitu kohdanneen haasteita ja myyntiintulon viivästyneen keväältä syksylle.

Fitbitin huhuttu älykello ensimmäisessä vuotaneessa kuvassa.

Fitbitin huhuttu älykello ensimmäisessä vuotaneessa kuvassa.

Fitbitin kovimman kilpailijan Apple Watchin myynti sujui alkuvuonna paljon paremmin: Applen mukaan Watchin myynti lähes tuplaantui vuotta aiemmasta. Analyytikkoarvioiden mukaan Apple Watchin toimitukset olisivatkin alkuvuonna yltäneet ensi kertaa ikinä Fitbitiä suuremmiksi.

(Mainos: Oletko Nordean asiakas? Ota käyttöön uusi Wrapp-sovellus ja saat 10 € rahaa takaisin korttimaksusta ravintolassa!)

 

Seuraa Mobiili.fitä

Kommentoi

Tuoreimmat jutut