Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Tulossa jo rajan taakse: nämä kiinalaisvalmistajat voivat laittaa älypuhelinmarkkinat uusiksi

(Mainos: Moilta 100 megabitin 4G-liittymä vain 6 € / kk tai rajattomalla datasiirrolla 18 € / kk! Tustustu ja tilaa edullinen Moi-liittymä nyt tästä!)

Oppo esitteli lokakuussa jo R9s:n, joka seuraa sen erittäin menestyksekästä R9-mallia.

Oppo esitteli lokakuussa jo R9s:n, joka seuraa sen erittäin menestyksekästä R9-mallia.

Suomessa ei kiinalaisista älypuhelinvalmistaja laajemmin tunneta juuri muita kuin Huawei ja sen sisarbrändi Honor. Lähivuosina tilanne saattaa kuitenkin muuttua ratkaisevalla tavalla. Saman kiinalaisen BBK:n alaisuuteen lukeutuvat merkit Oppo ja vivo ovat rantautumassa nyt jo rajan taakse, Venäjän markkinoille.

Venäjällä Oppoa ja vivoa on alkamassa myymään MTS-operaattori, kertoo venäläinen RBC-julkaisu.

Oppo ja vivo ovat vallanneet vauhdilla markkinoita kotona Kiinassa ja nyt jo laajasti myös muualla Aasiassa, josta laajentuminen suunnataan seuraavaksi kohti kehittyviä markkinoita.

Kiinassa Oppo on jo suurin puhelinmerkki. Myös maailmanlaajuisesti toimituksia tarkasteltuna Kiinan hyvän vedon ansiosta sekä Oppo ja vivo sijoittuvat jo korkealle.

vivo V5 Plus.

vivo V5 Plus.

Gartner laski Oppon markkinaosuudeksi viime vuoden lopulla jo 6,2 prosenttia ja vivon sisältävän BBK Communication Equipmentin 5,6 prosenttia. Yhteenlaskettuna ne olisivat näin jo Huaweita suurempia maailmanlaajuisessa älypuhelinkaupassa.

Itse asiassa BBK vaikuttaa jo myös Suomessa, sillä Oppon ja vivon lisäksi sen ryppääseen kuuluu myös täällä erinomaisesti menestynyt, Elisan myymä OnePlus. Kussakin haarassa on tiettävästi myös erillisiä omistajia esimerkiksi yhtiöiden johdosta, joten BBK ei omista kaikkia kolmea kokonaisuudessaan, mutta vaikuttaa vahvana tekijänä koko kolmikon taustalla.

OnePlussasta poiketen sekä Oppon että vivon tuotevalikoima ulottuu useisiin eri hintapisteisiin.

Kiinassa Oppo ja vivo -puhelinten myynnin kasvun takana on nähty olevan niiden laaja kivijalkakauppojen myyntiverkosto, vahvempi läsnäolo myös Kiinan pienemmissä miljoonakaupungeissa sekä voimakas perinteinen markkinointi – luonnollisesti kilpailukykyisten tuotteiden lisäksi.

(Mainos: Lataa nyt ilmainen e-kirja tai äänikirja Elisa Kirjasta. Valitse oma kirjasi hintaan 0 € tästä!)

 

Seuraa Mobiili.fitä

Kommentoi

Kommentit

  1. N5,5.1(XtraSmooth,FrankoKernel)

    Tuskin millään Oppolla, Vivolla tai BBK:lla on mitään teknologiaa, joita voisi ristiinlisenssoida. Joku OnePlus Suomessa nyt on vielä niin pientä puuhastelua, ettei varmaan isot jaksa paljon kiinnostua, mutta tuskin One maksaa minkäänlaisia lisenssimaksuja käyttämistään tekniikoista. Kiinassa taas on vähän hankala lähtea mitään patenttioikeutta käymään paikallisia vastaan, oikeudenkäynnit kun ei ole kaikista puolueettomampia ja nopeasti saat omat tuotteet käyttökieltoon koko Kiinassa. Mutta tuskin isot valmistajat vierestä katsoo, kun kiinalaiset merkit kävelee ohi länsimaissa käyttäen isojen patenttisuojattua teknologiaa. Siinä äkkiä avautuu oikeustalojen ovet ja lisenssimaksujen jälkeen ne laitteiden hinnat on ihan jotain muuta kuin mitä teknologia-anarkistit Gearbestin sivuilla haaveilee.