Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Snapchat-firma on nyt 34 miljardin dollarin arvoinen

(Mainos: Wolt-sovelluksella voit tilata ruokaa jo yli 400 ravintolasta. Lataa se tästä ja saat 5 ilmaista kotiinkuljetusta uutena käyttäjänä.)

Snap kertoo olevansa kamerayhtiö.

Snap kertoo olevansa kamerayhtiö.

Snapchatia kehittävä Snap listautui eilen New Yorkin pörssiin. Listautumisen yhteydessä järjestetyssä osakeannissa ja -myynnissä uudet osakkaat pääsivät hankkimaan osakkeita 17 dollarin hintaan. Ensimmäisen kaupankäyntipäivän päätteeksi kurssi oli noussut 24,48 dollariin, 44 prosenttia listautumishinnasta.

Snapin osakkeiden markkina-arvoksi muodostui näin 34 miljardia dollaria. Vertailun vuoksi rajun alamäen jälkeen Twitterin markkina-arvo on nyt enää reilut 11 miljardia dollaria, kun taas some-jättiläisen Facebookin markkina-arvo on yli 400 miljardia dollaria.

Palvelunsa muuttamisen rahaksi Snapchat aloitti vuonna 2015, jolloin liikevaihtoa kertyi 58,7 miljoonaa dollaria ja nettotulos oli 373 miljoonaa tappiolla. Vuonna 2016 liikevaihto yli kuusinkertaistui yli 404 miljoonaan dollariin, mutta myös tappiot kasvoivat vajaaseen 515 miljoonaan dollariin.

Sijoittajat arvioivatkin Snapin nyt 84-kertaisesti sen viime vuoden liikevaihdon arvoiseksi, kun Facebookin osalta tunnusluku on 14,5. Snapin liikevaihdon on kuitenkin arvioitu moninkertaistuvan tänä vuonna.

Snap tekee toistaiseksi kaikki rahansa mainostuloilla. Snapchatin lisäksi kamerayhtiöksi itsensä mainitseva Snap on jo tuonut myyntiin Spectacles-videokameralasit, joiden myynti ei kuitenkaan vielä ole merkittävä osa liikevaihtoa.

Snapille ongelmia aiheuttavat kilpailijoiden vahva nousu. Instagram on kertonut sen Snapchatista kopioidulla Stories-toiminnolla olevan jo 150 miljoonaa käyttäjää päivässä, mikä lähentelee koko Snapchatin 158 miljoonaa päivittäistä käyttäjää viime vuoden viimeisellä neljänneksellä. Lisäksi Aasiassa vahvasti on kasvanut toinen Snapchat-kilpailija Snow, jolla on voinut olla myös suuri merkitys: Snapin luvut kertovat käyttäjämäärän kasvun jatkuneen Yhdysvalloissa ja Euroopassa, mutta kasvun loppuneen täysin muualla maailmassa loppuvuodesta.

(Mainos: Moilta 100 megabitin 4G-liittymä vain 6 € / kk tai rajattomalla datasiirrolla 18 € / kk! Tustustu ja tilaa edullinen Moi-liittymä nyt tästä!)

 

Seuraa Mobiili.fitä

Kommentoi

Kommentit

  1. huhhuh1

    Puoli miljardia tappiota takevä yritys 34 miljardin arvoinen… Vaikea kuvitella että yritys tulee ikinä tekemään voittoa edes tuon 34 miljardin verran. Kyse on kuitenkin vain yhdestä kännykkäsovelluksesta.

    Vaikka huomenna voi tulla uusi ja hienompi vastaava sovellus ja käyttäjät alkavat siirtyä uuteen. Toki todennäköisesti Snapchat ostaa silloin kilpailijan pois mitään muuta keinoa turvata omistajien ”sijoitusta” ei ole.

    Toisaalta mitä enemmän käyttäjiä Snapchat haalii, niin sitä enemmän se tekee tappiota. Jos kuvioon listään mainoksia liikaa jotta saataisiin tuloja, niin käyttäjät häviävät. Mitään kuukausimaksuja tuskin tuollaisesta palvelusta pystyy pyytämään ilman käyttäjäkatoa.

    • Hendriks

      ”Vaikea kuvitella että yritys tulee ikinä tekemään voittoa edes tuon 34 miljardin verran.”

      Liiketalous ei taida olla vahvin alueesi!. 😅

  2. N5,5.1(XtraSmooth,FrankoKernel)

    Ei kyllä voi ymmärtää, mihin tuollaisessa firmassa palaa rahaa vajaa puoli miljardia vuodessa? Siis sillä lähetetään videoklippejä livenä, ei valmisteta mitään fyysistä. Mihin voi upota puoli miljardia rahaa, kun mitään tehdas, materiaali tai valmituskustannuksia ei ole, eikä tekijänoikeusmaksuja tarvitse maksaa.

    • Markus Lehtiniitty

      Niin, kun liikevaihto oli 404 miljoonaa ja nettotulos 515 miljoonaa tappiolla, oli kuluja yhteensä siis noin 920 miljoonaa viime vuonna.

      Tuosta noin karkeasti puolet, 450 miljoonaa dollaria, oli palvelun tarjoamisen suora kustannus – pääasiassa palvelin- ja muuta infrastruktuurikulua. Ne kuvat ja videot eivät liiku, prosessoidu ja tallennu ilmaiseksi. Yhteen kuvaan ei toki paljon rahaa menee, mutta kun Snappeja oli 2,5 miljardia päivässä se olisi vuositasolla oli 900 miljardia Snappia. Koska Snapin käyttö on raskaammin kuvia ja videoita, on sille yhden käyttäjän palvelemisen kustannus muita palveluja, kuten Facebookia/Twitteriä jne. kalliimpaa.

      Loppuosa kuluista on sitten pääasiassa henkilöstökuluja, joko suoraan tai epäsuoraan. Snapilla oli jo yli 1 800 työntekijää. Tutkimus & tuotekehitys 180 miljoonaa, myynti ja markkinointi 125 miljoonaa, hallinto ja yleiskulut 165 miljoonaa. Myyntimiehiäkin tarvitaan maailmanlaajuisesti aikamoinen määrä. Samoin eivät ne Snapin toiminnot tyhjästä synny, vaan on paljon muun muassa edistynyttä osaamista filttereissä.

      Tarkemmin bisneksestä:
      https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1564408/000119312517029199/d270216ds1.htm

    • Marko

      Et nyt herranjumala voi olla tosissas 😃 Yksinkertaisuuden täydellinen ilmestymä huoh…..