Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Nämä älypuhelimet sysäsivät Applen vasta viidenneksi suurimmaksi maailman suurimmilla älypuhelinmarkkinoilla

(Mainos: Moilta 100 megabitin 4G-liittymä vain 6 € / kk tai rajattomalla datasiirrolla 18 € / kk! Tustustu ja tilaa edullinen Moi-liittymä nyt tästä!)

iPhone 7.

iPhone 7.

Maailman suurimmilla älypuhelinmarkkinoilla Kiinassa tapahtui suuria muutoksia vuoden 2016 aikana. Koko vuodelta 2016 Huawei pysyi vielä suurimpana valmistajana, mutta hurjasti kasvaneet Oppo ja vivo nousivat jo toiseksi ja kolmanneksi.

Lisäksi Oppon ja vivon takana on sama omistaja, BBK, joten yhteenlaskettuna se olisi ollut jo ylivoimaisesti suurin Kiinan älypuhelinmyynnissä. Itse asiassa vielä vahvasti Kiina-keskeiset Oppo ja vivo olivat yhteenlaskettuna viime vuonna Huaweita suurempia älypuhelinmyynnissä, vaikka asiaa tarkasteltaisiin maailmanlaajuisestikin.

Applelle Oppon ja vivon nousu merkitsi sen putoamista Kiinassa vasta viidenneksi suurimmaksi älypuhelinmerkiksi. Huawein, Oppon ja vivon ohella edellä oli vielä Xiaomi, jonka toimitukset laskivat viime vuonna Applea enemmän. Applen iPhone-myynti Kiinaan laski 18 prosentilla viime vuonna.

Oppo esitteli lokakuussa jo R9s:n, joka seuraa sen erittäin menestyksekästä R9-mallia.

Oppo esitteli lokakuussa jo R9s:n, joka seuraa sen erittäin menestyksekästä R9-mallia.

Oppo ja vivo -puhelinten myynnin kasvun takana on nähty olevan niiden laaja kivijalkakauppojen myyntiverkosto, vahvempi läsnäolo myös Kiinan pienemmissä miljoonakaupungeissa sekä voimakas perinteinen markkinointi – luonnollisesti kilpailukykyisten tuotteiden lisäksi.

Canalysin mukaan vuonna 2016 Kiinassa toimitettiin markkinoille 476,5 miljoonaa älypuhelinta. Markkinat kasvoivat 11,4 prosenttia.

Canalysin tilasto älypuhelintoimituksista Kiinassa.

Canalysin tilasto älypuhelintoimituksista Kiinassa.

(Mainos: Moilta 100 megabitin 4G-liittymä vain 6 € / kk tai rajattomalla datasiirrolla 18 € / kk! Tustustu ja tilaa edullinen Moi-liittymä nyt tästä!)

 

Seuraa Mobiili.fitä

Kommentoi

Kommentit

  1. Jonahan

    Entäs sama liikevaihdolla tai liikevoittolla mitattuna?

    Kappalemäärät ovat suhteellisen helppo (vaikkakin suuri osa valmistajista panttaa tietoa), mutta jokseenkin mitäänsanomaton mittari an sich.

    On ilmiselvää, että halvemmat puhelimet myyvät enemmän. Niitä voidaan tehdä joko kannattavasti tai ei, jotkut firmat ovat jopa ”ostaneet” markkinaosuutta tietoisella hintadumppauksella tai jakamalla laitteita muiden tuotteiden kytkentä tulokset eivät ole yleensä olleet kaunista katseltavaa.

    • Jaro

      Suurimpia puhelinvalmistajia mitatessa harvemmin tukeudutaan liikevaihtoon tai liikevoittoon, ellei tietoisesti ole etsimässä nimenomaisesti kannattavinta yritystä, mitä tässäkään ei nyt haeta.

      • Jonahan

        Niinpä, mutta mitä siitä kappalemäärästä pystyy päättelemään? Miksi muuten tässäkin on segmentoitu smartphone, eikö pitäisi ottaa huomioon kaikki puhelimet?

  2. Mercedes perseedes

    Tietenkin kiinalaiset ostaa omia premium tuotteita, kuin mitään yliarvostettua ja -hinnoiteltua jenkkisaibaa.

  3. Hendrik

    Mitenköhän mahtaa olla tuotto (tai häviö!.) per puhelin?. 🤔🙄