Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Applen Phil Schiller kertoo iPhonen merkityksestä Applelle – älypuhelimet eivät ole häviämässä mihinkään

(Mainos: Lataa nyt ilmainen e-kirja tai äänikirja Elisa Kirjasta. Valitse oma kirjasi hintaan 0 € tästä!)

Joukko iPhone-puhelimia.

Applen ensimmäisen iPhonen esittelystä tulee tänään kuluneeksi kymmenen vuotta, ja sen kunniaksi Steven Levy julkaisi Backchannel-blogissa Applen markkinointijohtaja Phil Schillerin haastattelun. Schiller tarjoaa mielenkiintoisia näkemyksiä niin iPhonen historiasta kuin tulevaisuudestakin.

Tässä vaiheessa selvää on, että iPhone muutti ihmisten käsityksiä älypuhelimista, nosti ne paremmin koko kansan tietoisuuteen ja määritteli suuntaviivat nykyisille älypuhelimille. Schillerin mukaan hän ei aikoinaan osannut kuvitella mittakaavaa, miten iPhone muuttaisi sekä Applea että älypuhelinmarkkinoita. Hänen mukaansa Applella tiedettiin, että he olivat tekemässä jotain tärkeää ja että maailma puhelimien ympärillä oli muuttumassa, mutta hei eivät osanneet aavistaa kuinka isosta asiasta oli kyse tai mitä kaikkea uutta siitä seuraisi.

Schiller kertoo myös, miksi ensimmäinen iPhone oli suljettu järjestelmä. Yhtiön sisällä väännettiin kättä siitä, pitäisikö laitteesta tehdä avoin ulkopuolisille sovelluskehittäjille, mutta johtaja Steve Jobs lopulta päätti kinastelun toteamalla, ettei aika riitä avoimen alustan toteuttamiselle. Ensimmäisestä laitteesta oli joka tapauksessa tehtävä suljettu tiukan aikataulun vuoksi. Pian julkaisun jälkeen yhtiön sisällä oli selvää, että tietysti laitteesta on tehtävä avoin, ja hieman myöhemmin avattiinkin sovelluskauppa, josta on itsessäänkin tullut menestystarina, mutta Schillerin mukaan jo ensimmäinen iPhone suljettuna järjestelmänä oli itsessään läpimurto. Sen omatkin sovellukset riittivät näyttämään ihmisille, miten älypuhelin voi tuoda tietokoneen taskuun.

Applen markkinointipomo Phil Schiller

Applen markkinointijohtaja Phil Schiller.

Schillerin mukaan iPhone on osa Applen muutoksen jatkumoa, joka alkoi iPodista. Ilman iPodia ei välttämättä olisi iPhonea, ja iPod myös esitteli Applen täysin uudelle asiakasryhmälle. Kyse ei enää ollut vain Mac-käyttäjistä, vaan iPodista tuli itsessään kulttuuri-ilmiö. Sen innoittamana ryhdyttiin kehittämään iPhonea ja mielessä oli, että jos Apple saattoi mullistaa mp3-soittimien markkinat, mihin muuhun se vielä kykeneekään.

Erityisesti ensimmäisen iPhonen merkitys oli suuri, mutta joidenkin mielestä Apple on himmannut vauhtia iPhonen uudistusten kanssa verrattuna Steve Jobsin aikakauteen ja iPhonen ensimmäisiin vuosiin. Schiller on eri mieltä, sillä hänen mielestään uudistukset iPhonen sukupolvissa ovat aina yhtä merkittäviä, mutta ihmisten odotukset ovat muuttuneet. Schiller kuvailee, kuinka hänen mielestään iPhonet ovat edelleen markkinoiden parhaita laadultaan, käytön helppoudeltaan ja ohjelmiston ja raudan integroinniltaan. Schiller kuitenkin toteaa, että kilpailu on tervetullutta, sillä se puskee myös Applea eteenpäin.

Tulevaisuudesta puhuttaessa Schillerin mukaan iPhonen ympärillä on luvassa vielä monta vuotta innovointia edessään. Schilleriä haastatellut Levy kyseenalaistaa haastattelussa taskussa kulkevien puhelimien arvon tulevaisuudessa ja mainitsee puheyhteyden Amazon Echon Alexan kaltaisten virtuaaliavustajien kanssa. Schiller arvelee, että ihmiset unohtavat näytön tärkeyden. Näytöt eivät hänen mukaansa ole häviämässä mihinkään. Schillerin mukaan hmiset ottavat mielellään kuvia ja ihmisten täytyy kuvia katsoa, eikä mikään virtuaaliääni voi kertoa, mitä kuvassa on.

(Mainos: Oletko Nordean asiakas? Ota käyttöön uusi Wrapp-sovellus ja saat 10 € rahaa takaisin korttimaksusta ravintolassa!)

 

Seuraa Mobiili.fitä

Kommentoi