Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Super Mario Runin arviot painuvat – nämä kaksi asiaa ärsyttävät

(Mainos: Lataa nyt ilmainen e-kirja tai äänikirja Elisa Kirjasta. Valitse oma kirjasi hintaan 0 € tästä!)

Kuvia Super Mario Run -pelistä iPhonella.

Kuvia Super Mario Run -pelistä iPhonella.

Nintendon Super Mario Run ylsi julkaisupäivänsä aikana historian ladatuimmaksi mobiilipeliksi mutta ilmassa on myös negatiivisempia näkökantoja – tuleeko ensimmäisestä Mario-mobiilipelistä sittenkään odotusten mukaista menestystä Nintendolle?

Jo aiemmin perjantaina Nintendon markkina-arvo sai iskun, kun Nintendon pelilleen valitsema rahastusmalli ja puuduttavan pitkä aloitusprosessi kävivät selväksi sijoittajille.

Super Mario Runin tarjoamat ikävät yllätykset näkyvät myös pelin App Store -arvioissa, jotka kulkevat alamäkeä.

Tällä hetkellä Yhdysvalloissa kuin myös Suomessa Super Mario Runin saama tähtimäärä on kolme tähteä viidestä. Kuten yleensä, arviot painottuvat vahvasti kahteen ääripäähän – yhteen tai viiteen tähteen. Super Mario Runin arvioiden keskiarvon suunta on kuitenkin alaspäin, mikä ei myöskään ole yllättävää: ensimmäisenä pelin voidaan arvioida ladanneen ja arvostelleen kovimpien Mario-fanien, nyt jatkuvasti suurempien joukkojen tutustuessa peliin – ja monesti pettyessä.

Super Mario Runin arvioissa 1 tähden arviot ovat ottamassa vallan.

Super Mario Runin arvioissa 1 tähden arviot ovat ottamassa vallan.

App Storen laajempien arvostelukommenttien perusteella erityisesti kaksi asiaa nyppii Super Mario Runissa: ilmaiseksi ladattavan pelin nopeasti vastaan tuleva maksullisuus sekä pelaamisen aiheuttama datasiirto.

Super Mario Run aukeaa 9,99 euron ostoksella.

Super Mario Run aukeaa 9,99 euron ostoksella.

Super Mario Runissa voi yksinpelissä pelata vain kolme ensimmäistä kenttää, jonka jälkeen tulee 9,99 euron kertamaksun aika kaikkien 24 kentän avaamiseksi.

Lisäksi Super Mario Run vaatii jatkuvan verkkoyhteyden – Nintendon omien sanojen mukaan piratismin hallitsemiseksi ja pelissä etenemisen synkronoimiseksi pilvipalveluun. Pelin aiheuttama datasiirron määrä on kuitenkin yllättänyt monet pelaajat. Rajattoman tai halvan mobiilidatan maassa Suomessa ongelma ei kuitenkaan ole vastaavalla tavalla merkityksellinen kuin laajasti muualla.

Super Mario Runin pelaaminen voi käyttää jopa 40-70 megatavua tiedonsiirtoa tunnissa. Tosin osasyy korkeisiin tiedonsiirtomääriin on ilmeisesti lanseerausvaiheen suuren kiinnostuksen heikentävä vaikutus Nintendon palvelinten toimintatehokkuuteen, kun tiedonsiirron epäonnistuessa se tapahtuu alusta uudelleen.

Nintendolle huojentavaa on, että itse pelimekaniikasta Super Mario Run on saanut enimmäkseen kiitosta. Pelin ärsyttävimmät puolet liittyvät sen tekniseen toteutukseen – ja siihen, että huvista pitääkin yllättäen maksaa.

(Mainos: Oletko Nordean asiakas? Ota käyttöön uusi Wrapp-sovellus ja saat 10 € rahaa takaisin korttimaksusta ravintolassa!)

 

Seuraa Mobiili.fitä

Kommentoi

Tuoreimmat jutut