Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Apple julkaisi macOS 10.12.2:n – ratkoo MacBook Pro -käyttäjien akkuvalituksia piilottamalla tietoa

(Mainos: Moilta 100 megabitin 4G-liittymä vain 6 € / kk tai rajattomalla datasiirrolla 18 € / kk! Tustustu ja tilaa edullinen Moi-liittymä nyt tästä!)

macOS Sierra.

macOS Sierra.

Apple on tänään julkaissut macOS Sierra -käyttöjärjestelmän version 10.12.2. Päivitys saapuu kaikille Sierra-yhteensopiville Mac-koneille App Storen kautta asennettavaksi. macOS 10.12.2 korjaa yhden uusien MacBook Pro -koneiden omistajia vaivanneen vian, mutta toiseen ongelmaan tarjotaan erikoisempaa ratkaisua. Päivitys nimittäin piilottaa arvion läppäreiden jäljellä olevasta akkukestosta.

2016-mallisten MacBook Pro -laitteiden omistajat ovat valitelleet erikoisista grafiikkaongelmista, ja luvatusti tänään julkaistu päivitys korjaa nuo viat, eli näytön välkkymistä tai pahoja vääristymiä ei enää pitäisi ilmetä.

Toinen hiljattain esiin noussut ongelma ovat olleet uusien MacBook Pro -mallien akkukestot. Monet käyttäjät ovat valittaneet, ettei laite yllä lähellekään luvattua kymmenen tunnin akkukestoa. Monessa tapauksessa nuo valitukset ovat kuitenkin olleet jossain määrin aiheettomia, perustuen laitteiden ilmoittamaan virheelliseen arvioon jäljellä olevasta akkukestosta.

Näytön yläpalkin akkumittari Applen läppäreissä on aiemmin antanut arvion jäljellä olevasta akkukestosta minuuttien tarkkuudella, mutta tuo arvio saattaa heitellä rankastikin hetkellisistä kuormituksista johtuen, joten Apple on katsonut parhaaksi poistaa tuon arvion kokonaan käytöstä.

9to5Mac-sivusto kertoo jututtaneensa sisäpiiriin kuuluvia asiantuntijoita aiheen tiimoilta, ja arvion mukaan erityisesti juuri uusissa MacBook Pro -malleissa ovat koneen arvioimat akkukestot voineet heitellä erityisen hurjasti uusien Intel-suorittimien sekä mahdollisesti käytössä olevien iCloud-synkronointien vuoksi.

Uusimmissa MacBook Pro -malleissa käytetyt Intel-suorittimet osaavat säädellä käytettävissä olevaa laskentatehoa kuormituksen mukaan hyvinkin nopeasti. Niinpä nopeat suorittimen kuormituksen nousut ovat voineet aiheuttaa hyvin alhaisia arvioita akkukestosta, vaikka todellinen kesto vaihtelevassa käytössä olisikin pidempi.

Jos käyttäjä mielii päivityksen jälkeen saada takaisin aika-arvion jäljellä olevasta akkukestosta, onnistuu se muutamillakin kolmannen osapuolen sovelluksilla, joista 9to5Mac on tehnyt artikkelin.

On mielenkiintoista nähdä, miten macOS 10.12.2 -päivitys lopulta vaikuttaa käyttäjien tyytyväisyyteen, sillä joissain tapauksissa käyttäjät ovat raportoineet myös todellisten akkukestojen jäävän kauaksi luvatusta tasosta.

macOS Sierra 10.12.2 uudistukset

Grafiikkakorjausten ja akkukestosäätöjen lisäksi macOS 10.12.2 tuo myös useita muita pieniä korjauksia ja uudistuksia sekä tietoturvaparannuksia. Mukana on esimerkiksi iso läjä uusia emoji-kuvia, jotka Applen iOS sai jo eilen 10.2-päivityksen mukana. Samaten mukana on uusia taustakuvia.

(Mainos: Wolt-sovelluksella voit tilata ruokaa jo yli 400 ravintolasta. Lataa se tästä ja saat 5 ilmaista kotiinkuljetusta uutena käyttäjänä.)

 

Seuraa Mobiili.fitä

Kommentoi

Kommentit

  1. Kairaaja

    Amazing. Poistetaa mielummin kun korjataa. No voidaapa syyyttää käyttäjää huonosta akusta.

  2. Kuulostelija

    Tulipa vaan mieleen juttu 90-luvun alusta kun puolituttu naapuri vaahtosi uuden autonsa ajotietokoneen kulutuslukemista, vei vielä auton huoltoonkin. Huollossa olivat sitten onnistuneesti rukanneet säätöjä siten, että kulutuslukemat olivat epätarkempia. Syy? Herra ajeli työmatka-ajoa tiellä jossa oli hyvin loivia mäkiä, niitä ei edes tajua jos ei seuraa tarkasti. Automaattilaatikko vaihtoi 3. 4. ja 5. vaihteiden välillä (tc lukitus ja ylivaihde) niin sujuvasti, ettei äijä huomannut sitä muusta kuin kuin kulutuslukemista. Huolto sääti keskikulutuksen seurannan tapahtumaan 3 minuutin keskiarvoon aikaisemman 10 sekunnin sijaan. Tuo auto oli käsittääkseni Olds 88 farmari, perheessä oli 6 uudehkoa autoa, joten saattoi olla joku muukin.

    Apple näyttää tekevän saman, mitä sitä turhan tarkkaa virrankulutusta ennustamaan. Ilmeisesti Applen käyttäjissäkin on on niin pöljää väkeä, etteivät he tajua käytön vaikuttavan akun kestoon.

    • Hendrik

      90-luvun alku, ajotietokone… ei nyt oikein osu yhteen vuosikymmen,?. 🤔

      • Kuulostelija

        Osuu kun on jenkkiautoista kyse, tosin olivat suht yksinkertaisia. Ainakin GM valmisteisissa oli OBD tyylinen systeemi jo 80-luvun puolessa välissä, koska niissä oli jo tietokoneohjatut päästösysteemit jotka mittasivat kaikkea mahdollista. Se oliko tuo kulutusnäyttö vakiovaruste ei ole tiedossa. Samaisella suharilla oli myös Cadillac jossa oli venttiilienlepuutusmoottori ja Chyrsler Imperial joka vietiin hinausautolla korjaamolle, kun akku oli mennyt oikosulkuun, tietokone piti kuulema bootata jos akku on pitempään pois paikoiltaan ja sen pystyi tekemään vain Chryslerin huolto.