Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Fitbit iskemässä älykellomarkkinoille pakon edessä – pitää tähän asti nähtyjä puutteellisina

(Mainos: Osallistu tästä arvontaan ja voita OnePlus 5 -puhelin ja Elisan liittymä!)

Fitbit Blaze

Fitbit Blaze.

Aktiivisuusmittareillaan tunnetuksi tullut Fitbit on jo vienyt laitteitaan eteenpäin erityisesti Surgen sekä jo vahvasti älykellomaisen Blaze-mallin osalta.

Luvassa on kuitenkin vielä enemmän, vihjaa Fitbitin viime viikon älykellopioneerin Pebblen ohjelmistojen hankinta vaikeuksiin ajautuneelta yhtiöltä. Fitbit maksoi Pebblen ohjelmistoihin liittyvistä omaisuuseristä tiettävästi lähemmäs 40 miljoonaa dollaria.

Fitbit-laitteissa ei toistaiseksi ole nähty lainkaan asennettavia lisäsovelluksia, mikä on yksi asia, joka voi Pebble-ohjelmistojen Fitbitiin integroitumisen myötä tulevissa laitteissa muuttua. Pebble-kelloille on ollut tarjolla jo 14 000 sovellusta tai vaihdettavaa kellotaulua.

Älykellot ovat etsineet tarkoitustaan eikä niistä ole tullut varauksetonta hittiä. Merkittävää menestystä älykelloissa on saavuttanut oikeastaan vain Apple, jonka usean sadan euron hintaisia Watch-kelloja on tämän vuoden joulumyynnin jälkeen myyty jo parisenkymmentä miljoonaa. Myöskään Applen osalta Watch ei ole kuitenkaan menestynyt suurimpien odotusten mukaisesti eivätkä Watchin toiminnot osuneet alun perin kohdalleen: uudemmassa watchOS 3 -ohjelmistossa Apple teki merkittäviä muutoksia helpottaen sovellusten välillä vaihtamista ja vähentämällä toisaalta Watchille uniikkien viestintätapojen korostamista.

Uusissa Apple Watch Series 2 -kelloissa Apple on panostanut myös selvästi juuri aktiivisuus- ja liikuntapuoleen, joka onkin älykelloissa ilmoitusten ja kellotoimintojen ohella yksi enemmän kiinnostusta herättänyt osa-alue – ja Fitbitin fokus.

The Vergen haastattelussa Fitbitin perustaja ja toimitusjohtaja James Park toteaa, että Fitbitin näkemyksen mukaan markkinoilla ei ole vielä nähty optimaalisella tavalla eri osa-alueita yhdistävää älykelloa. ”Ajattelemme, ettei älykelloissa ole ollut mitään tuotetta, joka yhdistäisi yleiset tarkoitukset, toiminnallisuuden, terveyden ja fitnessin, teollisen muotoilun ja pitkän akunkeston yhteen pakettiin”, totesi Park.

Todennäköisesti Fitbit aikoo täyttää tämän markkinoilla näkemänsä aukon.

Aktiivisuusmittareissa menestynyt Fitbit tuntee varmasti myös painetta kehittyä eteenpäinlaitteidensa ominaisuuksiltaan, sillä yksinkertaisten aktiivisuusrannekkeiden markkinat ovat täyttyneet tuntemattomampien brändien halvoista vaihtoehdoista. Fitbitin pörssikurssikin on tässä tuoksinassa laskenut listautumisen jälkeisiltä kesän 2015 huipuiltaan yli 80 prosenttia. Markkina-arvo on kuitenkin yhä yli 1,7 miljardia dollaria eli 1,6 miljardia euroa.

Jatkossa markkinoilla nähdään Applen ja Fitbitin lähestymistapojen taisto: samalla kun Apple tuo Watchiaan edullisemmaksi ja yhä enemmän terveys- ja fitness-laitteeksi, on Fitbit laajentamassa yksinkertaisista aktiivisuusmittareista monipuolisempiin, myös sovelluksia tarjoaviin laitteisiin.

(Mainos: Moi Mobiililta 100 megabitin 4G-liittymä vain 6 €/kk tai rajattomalla datasiirrolla 18 €/kk! Tustustu ja tilaa edullinen Moi-liittymä nyt tästä!)

 

Seuraa Mobiili.fitä

Mainos: Nopea 4G-iittymä puhelimeen vain 6 € / kk. Lue kokemuksia Moi Mobiilista

Kommentoi

Kommentit

  1. Jiipee

    ;) Fitbit-artikkelissa kaksi kappaletta Apple Watchista.

    • Hendrik

      Miksi ei?. Apple Watch on alan standardi ja mittatikku!. 😊

Tuoreimmat jutut