Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Tiesitkö tätä – MacBook Pro -mallien akkukestoon vaikuttavat välillisesti myös ilmailumääräykset

(Mainos: Moilta 100 megabitin 4G-liittymä vain 6 € / kk tai rajattomalla datasiirrolla 18 € / kk! Tustustu ja tilaa edullinen Moi-liittymä nyt tästä!)

13 ja 15 tuuman MacBook Prot.

13 ja 15 tuuman MacBook Prot.

Apple esitteli viime viikolla uudet MacBook Pro -tietokoneet, joille luvataan kymmenen tunnin akkukesto, niin 13- kuin 15-tuumaisille malleille. Kymmenen tunnin todellinen akkukesto on läppärille kunnioitettava saavutus, joskin Microsoft pisti vielä paremmaksi uudistetulla Surface Bookillaan, joka voi saavuttaa jopa 16 tunnin akkukeston. Mielenkiintoisesti on olemassa yksi seikka, joka vaikuttaa läppäreiden akkukestoon, mutta jota monikaan käyttäjä ei tule ajatelleeksi. Akkujen kokoja rajoittavat nimittäin laitteiden koko-, muotoilu- ja keveystavoitteiden lisäksi myös lentomääräykset.

Pääasiassa lentoyhtiöt, myös muun muassa Finnair, sallivat enintään 100 wattitunnin sisäänrakennetun litiumioniakun kuljettamisen lentokoneessa, myös ruumassa. Syynä on, että litiumioniakut voivat periaatteessa aiheuttaa tulipaloja, joten niiden kokoa lentokoneissa on rajoitettu. Niinpä, vaikka läppäri olisi kuinka iso tahansa, ei sellaiseen voi laittaa sisään yli 100 wattitunnin akkua, jos käyttäjä haluaa läppärinsä ottaa matkalle mukaan.

Applen uusissa, ohuissa MacBook Pro -malleissa akkujen kapasiteetit eivät tällä hetkellä vielä tuota ylärajaa hätyyttele, sillä kuten CNET mainitsee, sisältää 13-tuumainen malli suurimmillaan 54,5 wattitunnin akun ja isompi 15-tuumainen 76 wattitunnin akun. Sen sijaan vanhempi, viimevuotinen 15-tuumainen MacBook Pro oli jo ylärajan tuntumassa 99,5 wattitunnin akullaan. Mikäli Apple tulevien päivitysten myötä onnistuu vielä MacBook Pro -malliensa sisuksia tiivistämään, on hyvä tietää, että akkujen kapasiteeteissa on vielä varaa petraukselle, ennen kuin lentosäännökset tulevat vastaan.

(Mainos: Oletko Nordean asiakas? Ota käyttöön uusi Wrapp-sovellus ja saat 10 € rahaa takaisin korttimaksusta ravintolassa!)

 

Seuraa Mobiili.fitä

Mainos: Nopea 4G-iittymä puhelimeen vain 6 € / kk. Lue kokemuksia Moi Mobiilista

Kommentoi

Kommentit

  1. Matti#2

    Kukahan sen akun koon muka tarkistaa?

    • qwertyli123

      Ei varmaan kukaan, mutta valmistajat eivät halua tehdä liian suuria akkuja, koska media rääkyy asiasta, jos laitetta ei saa viedä lentokoneeseen -> näkyy laitteen myyntiluvuissa

  2. N5,5.1(XtraSmooth,FrankoKernel)

    ”..litiumioniakut voivat periaatteessa aiheuttaa tulipaloja..”

    Li-ion akuthan ne -periaatteessa- aiheutti ne Note 7:n syttymiset. =D
    Oli pakko n****a pilkkua, koska se on vaan kivaa.

    Mutta kyllä tuollainen yli 100: Wh:n akun syttyminen yläilmoissa olisi jo melkoinen katastrofi. Kun se pitää jotenkin saada sammumaankin siellä tai äkkiä 200 ihmistä saa ihan omat siivet.

    Taitaa muuten tuo 100 Wh raja koskea kaikkia akkuja yhteensä, sisältäen läppärin, puhelimen, vara-akut yms. Eli ei vain yksittäistä laitetta.

Tuoreimmat jutut