Apple ja Samsung ovat pitäneet tiukasti hallussaan kärkisijoja älypuhelinmyynnissä, mutta yhtiöiden keskinäinen järjestys on jonkin verran vaihdellut markkina-alueesta ja vuodenajasta riippuen. Kotimarkkinoillaan Yhdysvalloissa Apple on perinteisesti ollut hyvin vahvoilla, mutta tämän vuoden maaliskuussa onnistui Samsung kapuamaan ohi.
Kuluvan vuoden ensimmäinen neljännes oli Applelle historiallinen, kun ensimmäistä kertaa iPhonen historian aikana myyntimäärä putosi vuotta aiempaan nähden. Samoihin aikoihin Samsungin uudet Galaxy S7 -mallit ovat nauttineet suuresta suosiosta, ja maaliskuussa yhtiö nappasikin kärkisijan Yhdysvaltojen myyntilistoilla 28,8 prosentin osuudellaan. Applen osuus oli 23 prosenttia ja kolmannen paikan otti LG 17,1 prosentin osuudella.
Kyseessä on ensimmäinen kerta sitten viime vuoden huhtikuun, kun Samsung onnistui kärkisijan ottamaan. Viime vuonna Galaxy S6 -mallien myyntiä haittasivat niin heikko saatavuus kuin iPhone 6 -mallien hurja suosiokin. Tänä vuonna Applen iPhone 6s -mallit eivät ole myyneet enää samaan malliin, kun taas Galaxy S7 -mallit ovat tehneet hyvin kauppansa. Tutkimusyhtiö Counterpointin tutkimusjohtaja Jeff Fieldhackin mukaan Galaxy S7 -mallien julkaisu varhain maaliskuussa auttoi puhelimien myyntiä, kun jälleenmyyjillä oli meneillään perinteisesti hiljainen jakso, jota uusi puhelin piristi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Samsungin lisäksi myös LG hyötyi Applen iPhone 6s -mallien heikentyneestä kysynnästä. Yhtiön myynti lähti nousuun G5:n julkaisua seuranneina viikkoina ja lisää kasvua odotetaan kun uusi laite on vasta hiljattain saatu myyntiin ja yhtiö panostaa vahvasti markkinointiin.
Kiitos uutisvinkistä lukijallemme!
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »