Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Kommentti: Apple Watchin hinta kohdallaan – tämä ratkaisee menestyksen

(Mainos: Moi Mobiililta 100 megabitin 4G-liittymä vain 6 €/kk tai rajattomalla datasiirrolla 18 €/kk! Tutustu ja tilaa edullinen Moi-liittymä nyt tästä!)

Apple Watch

Apple Watch

Puolisen vuotta ensijulkistuksen jälkeen Apple toi eilen iltana Apple Watchin täysin esille ja tilaisuuteen kutsuttujen kokeiltavaksi – sekä kertoi hintatiedot sekä Watchin tulevan myyntiin ensimmäisillä markkinoilla (joihin Suomi ei kuulu) 24. huhtikuuta.

Kun Apple esitteli Watchin viime syyskuussa, jaoin tuolloin julkaisemani kommenttini neljään osaan – Design, Hyödyllisyys, Akkukesto sekä Hinta ja saatavuus. Lähes samalla sapluunalla on hyvä nyt päivittää alla käsitys Apple Watchista viimeisimpien tietojen perusteella.

Tällä kertaa aloitetaan katsaus Watchin toiminnoista.

Toiminnallisuus

Jos viime syksyn tilaisuudessa itselleni henkilökohtaisesti merkittävin yllätys – ja pettymys – oli jonkin uudenlaisen, erikoisemman ja ennen kaikkea näppärämmän lataustavan puuttuminen Watchista, oli eilisessä Apple-tilaisuudessa kenties yllättävintä, ettei Applella ollutkaan kerrottavaksi enää merkittäviä uusia toimintoja niiden jatkoksi, joista se kertoi jo syksyllä. Pieniä asioita kyllä, mutta niin pieniä, etteivät ne muuta suurta kuvaa. Myös Watchin käyttöliittymäinnovaatiot – digitaalikruunu ja kovemmat Force Touch -painallukset – olivat eilen taka-alalla.

Tim Cook esitteli taas Apple Watchin kolme peruspilaria: kello + viestintä + terveys ja fitness

Tim Cook esitteli taas Apple Watchin kolme peruspilaria: kello + viestintä + terveys ja fitness

Applen kolmiosainen viesti Watchin toiminnallisuuden osalta oli ennallaan. Watchin kolme peruspilaria ovat:

  1. Kello
  2. Viestintä
  3. Terveys ja fitness

Jos näitä arvioidaan, niin viestinnän osalta Apple Watchihan tukee luonnollisesti ilmoituksia tekstiviesteistä (erilaisilla vastausmahdollisuuksilla) ja sähköposteista sekä mahdollisuutta puhua puheluja Watchin kautta, puheluiden välittyessä iPhonen kautta. Tässä ei ole mitään valtavan mullistavaa. Watch tukee myös viestintämahdollisuuksia muiden Watch-käyttäjien kanssa (piirtoviestit, napautukset, sydämen sykkeen lähetys), mutta näiden osalta alkuvaiheessa lienee varsin hiljaista, koska niin harvalla muulla vasta Watch aluksi on.

Myöskään terveys ja fitness -puolen osalta Apple Watch ei tarjoa mullistavaa uutta – vaikkakin varsin kattavan ja monipuolisen ratkaisun päivittäiseen sekä erikseen liikuntasuoritusten seurantaan.

Kellona Apple Watch erottuu joukosta suurilla personointimahdollisuuksillaan: eri tarjolla olevia kellotauluja on mahdollista virittää syvällisesti oman makunsa mukaiseksi erilaisilla pikkutietolisäyksillä ja muilla vaihtoehdoilla. Tästä päästäänkin Apple Watchin mahdolliseen suurimpaan houkutukseen ja erottavaan tekijään: personaalisuuteen, niin kellotaulun kuin myös ulkoisen designin (tästä alempana lisää) osalta – kuin myös toiminnoissa.

Eri kellotauluja Apple Watchille, joita voi säätää yksityiskohdista omiin mieltymyksiin

Eri kellotauluja Apple Watchille, joita voi säätää yksityiskohdista omiin mieltymyksiin

Jokainen voi poimia itselleen sopivimman näköisen ja hintaisen Apple Watchin, hienosäätää siihen oman maun mukaisen kellotaulun sekä mikä tärkeintä, ottaa käyttöön oman elämän kannalta tärkeimmät kolmansien osapuolten tekemät sovellukset. Suurin juttu Apple Watchissa saattaa olla, että Applen historia kehittäjäalustojen luojana sekä brändin vetovoima ja luottamus kuluttajien keskuudessa, tuovat ensi kertaa kunnolla laadukkaan sovellustarjonnan tarjolle rannelaitteeseenkin – ja se muuttaa kaiken.

Uber on yksi parhaiten Apple Watchille sopivista vanhoista merkittävimmistä sovelluksista

Uber on yksi parhaiten Apple Watchille sopivista vanhoista merkittävimmistä sovelluksista

Apple esitteli eilisessä tilaisuudessaan joitakin kolmansien osapuolten sovelluksia tämän päivän suurilta nimiltä. Osa niistä käy hyvin järkeen: Uber-kyyti on näppärä tilata parilla ranteen napautuksella, Shazamilla tarkistaa soiva musiikkikappale ilman älypuhelimen esiin kaivamista, viesteissä lisääntyvät helpot vastaukset erilaisilla hymiöillä ja tarrakuvakkeilla (tätä demottiin Kiina-lähtöisellä WeChatilla) ja Apple Watch voi toimia myös hotellihuoneen avaimena. Apple esitteli myös joitakin sovelluksia, jotka kelloon tuntuvat vähän oudoilta – kuten Instagramin selaus.

Todellisuus on, että innovatiiviset uudet sovellusavaukset Apple Watchiinkin tulevat uusilta, uusista lähtökohdista alun alkaen liikkeelle lähteneiltä startupeilta. Apple Watchin sovellukset tulevat olemaan hyvin kevyitä, nopeasti mutta usein käytettäviä. Apple Watchin tarvitsee luoda omat uberinsa, instagraminsa ja snapchatinsa siitä lähtökohdasta, että jatkuvasti ranteessa esillä oleva laite on älypuhelinta parempi laite nopeisiin pikkutekoihin. Se on sekä edellytys että lopulta syy Apple Watchin mahdolliselle suosiolle ja tulolle osaksi arkipäivää helpottamaan elämäämme.

Ajansäästö ja pienten asioiden nopea tekeminen ovat Watchin vahvuuksia suhteessa iPhoneen ja puhelinta tullee Watchin rinnalla käytettyä aiempaa vähemmän. Itse olen käyttänyt älykelloa -alkuperäistä Pebbleä – jo pitkään ja sen kautta huomannut muutamia asioita, vaikka Pebble toiminnoiltaan ja mahdollisuuksiltaan toki onkin äärimmäisen rajoitettu. Ranteeseen saapuvat ilmoitukset ovat oikeasti melko käteviä saapuvien viestien ja puhelujen seuraamiseen. Moni ei ehkä osaa kaivata älykelloa, mutta huomaa edut vasta sellaista oikeasti käytettyään. Yksi mitä itse odotan, ovat Watchin tarjoamat kävelynavigoinnin ohjeet.

Apple Pay on heti yksi "tappajasovellus" Apple Watchille - siis siellä, missä se toimii

Apple Pay on heti yksi ”tappajasovellus” Apple Watchille – siis siellä, missä se toimii

Suomalaisnäkökulmasta ongelma voi olla, että jäämme paitsi monista makeimmista jutuista, sillä monet Apple Watchin ”tappajasovellukset” tullevat kytkeytymään osaksi fyysistä reaalimaailmaa. Tästä esimerkkinä on myös Applen oma Pay, joka ei vielä täällä toimi. Yhdysvalloissa se on yksi aivan tärkeimmistä tärkeimpiä Apple Watchin toimintoja, koska maksaminen kelloa maksupäätteelle vilauttamalla on vielä paljon iPhonella maksamista helpompaa. Watch tukeutuu samoin paljon myös Siriin, jota ei voi vielä käyttää suomeksi eikä se englanniksikaan tue kaikkia toimintoja täällä päin maailmaa. Sirille suomen opettaminen on varmasti hankalaa, mutta Apple Payn tänne rantautumisen osalta toivo sentään elää. Täysin mahdottomalta ei näytä tulo jo tänä vuonna, mutta realistisempaa saattaa olla puhua ensi vuodesta.

Toiminnallisuuden osalta jokaisella tulee olemaan omat tärkeimmät asiansa Apple Watchissa. Tältä osin kulunut puoli vuotta ei ole muuttanut asiaa: kolmansien osapuolten sovellusten tulo on edelleen ratkaiseva tekijä Apple Watchin hyödyllisyydelle, kiinnostavuudelle sekä myyntimenestykselle pitkällä aikavälillä.

Design ja hinta

Apple Watchin designia ja hintaa on sopivaa käsitellä yhdessä, sillä ne nivoutuvat tiukasti yhteen. Hintatiedot olivat eilisen suurin uutinen liittyen Apple Watchiin, sillä aiemmin Apple oli ainoastaan kertonut koko malliston alkaen-hinnan olevan 349 dollaria.

Hintahaitari onkin varsin leveä, sillä tyyreimmillään Apple Watchin kohoaa 17 000 dollariin, mikä Euroopassa euroina kääntyy Applen hinnastossa 18 000 euroksi lähtöhinnan ollessa täällä 399 euroa. Apple Watch Editionin 11 000 – 18 000 euron hinnat eivät ole kuluttajateknologia- vaan luksustuotteiden maailmasta.

Apple Watch Sport, Apple Watch, Apple Watch Edition

Apple Watch Sport, Apple Watch, Apple Watch Edition

Watch onkin Applelle askel pidemmälle luksusmaailmaan aiemmasta premium-tasosta. Apple Watch on heijastuma Applen uudesta strategiasta, jonka perusta on siirtyminen teknologisten laitteiden ja ohjelmistoalustojen tekijästä muoti- ja luksustaloksi, joka tekee omalla alustalla varustettuja teknologiatuotteita. On mielenkiintoista nähdä, miten tällä polulla jatkossa edetään – tullaanko myös iPhonesta näkemään kovemmalla hintalapulla varustettuja luksusversioita ja miten huhuttu Apple-auto sopii pidemmällä aikavälillä kokonaiskuvaan.

Sinälläänhän yli kymppitonnin Apple Watchissa ei lopulta ole paljoa ihmettelemistä: jos Apple Watch on todellakin tehty kaikille meille, tuli siitä tuoda tarjolle myös ultraekskluusiviset mallit halukkaille. Älypuhelimissa tai tietokoneissa ei ole ollut koskaan merkittävän kokoista luksusmarkkinaa, mutta rannekelloissa on. Sen sijaan, että Apple olisi jättänyt kymppitonniluokan kelloa nykyisin käyttävät täysin huomiotta, tuo se näillekin sopivan vaihtoehdon Apple Watchista. Muu olisi ollut tyhmyyttä.

Kyllä kulta-Watchille ostajia riittää, varsinkin Applelle äärimmäisen tärkeillä Kiinan markkinoilla, eikä yli kymppitonnin kellon ostajille ole hirveästi merkitystä kellon tekniikan vanhentumisella parissa vuodessa. Samalla kulta-Watch nostaa myös muun Watch-malliston houkuttelevuutta ja positioi Apple Watchin halutuksi esineeksi.

Kultaversiota paljon tärkeämpiä ovat kuitenkin muut Apple Watch -hinnat. Niiden osalta Apple Watchin hinnoittelu on täysin linjassa markkinan kanssa ja Apple Watchia ei voi kalliiksi haukkua, kun ottaa huomioon sekä toiminnallisuuden laajuuden sekä käytössä olevat materiaalit.

Personointi oman makuun ja lähtökohtiin on vielä ohjelmistopuolta vahvemmin läsnä eri Apple Watch -mallivaihtoehdoissa. Tältä osin Apple Watch eroaa muista tähän asti tarjolla olleista kilpailevien älykkäiden kellojen vaihtoehdoista. Tarjolla on kaksi eri kokoa, jotka pääosin jakautuvat mies- ja naiskäyttäjille, kolme eri mallistoa ja yhteensä 38 eri valmista vaihtoehtoa. Omaan tyyliin ja oman lompakon paksuuteen löytyy sopivat vaihtoehdot.

Apple Watchin erilaisia rannekkeita

Apple Watchin erilaisia rannekkeita

Kun aiemmin iPhonelle on ollut tarjolla ensin vain yksi, sitten kaksi ja nykyään kolme värivaihtoehtoa, lähtee Watch heti liikkeelle lavealla valikoimalla. Tämä on luonnollista, koska kello näkyy jatkuvasti ja on paljon tiukemmin osa kunkin omaa tyyliä. Tämä on muotitalo-Applea. Aivan yhtä iso asia Apple Watchissa kuin sen toiminnot on myös sen design ja valintamahdollisuus oman maun mukaan.

Huomionarvoista on, että Apple ei eilenkään puhunut ollenkaan kellonsa spekseistä eivätkä ne millään muotoa ole esillä myöskään Watchia esittelevillä sivuilla. Kun iPhoneissa, iPadeissa ja Maceissa valikoima on koostunut ensisijaisesti eri teho- ja muistimäärävarianteista, jakautuu Apple Watch eri materiaali- ja värivaihtoehtoihin eri maksuhalukkuudella varustetuille segmenteille suunnattuna.

Kellostaan voi maksaa mitä haluaa 399 ja 18 000 euron välillä, mutta samat toiminnot saa aina. Apple puhuu Watchista toistaiseksi henkilökohtaisimpana tekemänään laitteena, ja henkilökohtaiselle laitteelle on luontevaa sen mahdollisimman suuri yksilöllisyys – ja tähän huutoon Apple Watchin laaja mallisto vastaa.

Ehkä suurin yllätys eilisissä Apple Watch -hinnoissa on, että lopulta ruostumattoman teräksen ja safiirin yhdistävän Apple Watchin lähtöhinta on jopa yllättävänkin edullinen 649 euroa. Kolmesta mallistosta teräs-Watch kilpailee sittenkin kenties vahvasti edullisinta Sportia vastaan myyntimäärissä näin houkuttelevan suppean hintaeron myötä.

Akkukesto

Akkukeston osalta Apple viesti jo aiemmin syksyllä Watchin tarvitsevan jokaöistä lataamista. Eilen kerrotut akunkestotiedot osaltaan vähensivät tähän kohdistuneita huolia. Apple kertoo Watchin akun tarjoavan 18 tunnin toiminta-ajan normaalilla käytöllä. Tämä sisältää 90 kellonajan tarkistusta, 90 saapuvaa ilmoitusta, 45 minuuttia sovellusten käyttöä ja 30 minuutin kuntoilusession niin, että kello on samalla soittanut musiikkia Bluetooth-yhteyden yli. Tämä kuulostaa riittävältä.

Apple lupaa 18 tunnin päivittäisen toiminta-ajan

Apple lupaa 18 tunnin päivittäisen toiminta-ajan

Yksinään puheaikaa Apple Watchin pitäisi tarjota kolme tuntia, audiotoistoa 6,5 tuntia, kuntoiluaikaa sykemittari päällä 7 tuntia sekä kellokäyttöä 48 tuntia. Lisäksi Watchissa on virransäästötila, jossa kello yltää 72 tunnin toiminta-aikaan. Tämän toimintoja ja päivitystiheyttä rajoittavan virransäästön voi kytkeä päälle halutessaan, mutta se kytkeytyy myös automaattisesti akkuvirran valuessa vähiin.

Eli joka yö Apple Watch on ladattava, mutta virransäästöln avulla voi sinnitellä pitkälle toisellekin päivälle tarvittaessa.

Jokapäiväisessä latauksessa on myös omat etunsa. Jälleen kerran tukeudun omiin Pebble-kokemuksiini. Puhelimestani ei lopu akku käytännössä ikinä, koska lataan sen rutiininomaisesti joka yö, sillä toista päivää akkuvirtaa ei enää riittäisi. Pebblestäni sen sijaan akku loppuu usein, koska sen lataaminen ei ole muodostu säännölliseksi sen 3-5 päivän akkukeston vuoksi. Akun tyhjentymisen jälkeen Pebble saa odottaa käyttöä, kunnes sen on taas muistanut erikseen ladata.

Akkukestoa on vaikea edelleenkään nähdä Watchin suurimpana haasteena. Pidempi olisi toki parempi, mutta tämän kanssa voi elää.

Miksi hankkia Apple Watch ja tuleeko siitä hitti?

Kaikki eivät ryntää heti kauppaan ostamaan Apple Watchia. Se on selvää, sillä ostajakuntahan rajoittuu heti jo melko tuoreen iPhonen omistajiin. Watch toimii vain iPhone 5:n tai uudempien kanssa yhdessä.

Applen tehtävänä onkin markkinoida Apple Watch ensin uskollisimmille faneilleen sekä muille varhaisen vaiheen omaksujille. Positiivinen skenaario Watchin menestykselle tämän jälkeen on uusien innovatiivisten ja hyödyllisten kolmansien osapuolten tekemien sovellusten tulo ja seuraavien sukupolvien tuomat parannukset itse Watchiin, jotka sitten vetävät mukanaan myös suuremmat massat.

Sopivan iPhonen omistajien lukumäärässä puhutaan kuitenkin karkeasti yli 500 miljoonasta ihmisen kokoluokasta. Jos näistä viisikin prosenttia hankkii iPhonen ensimmäisen vuoden aikana, nousee lanseerausvuoden myynti jo 25 miljoonaan Apple Watchiin. Tätä voitaisiin pitää onnistumisena ja myös fiksuimmiten perustellut analyytikkoarviot Watch-myynnistä ovat näillä hujakoilla.

Tehokasta markkinointia kohdeyleisölle - iPhone-omistajille: Apple Watch -sovellus ilmestyi puhelimeen jo iOS 8.2:n myötä

Tehokasta markkinointia kohdeyleisölle – iPhone-omistajille: Apple Watch -sovellus ilmestyi puhelimeen jo iOS 8.2:n myötä

Sinällään jännää onkin, että Apple Watchilla on erittäin hyvä mahdollisuus saavuttaa myynnin rahamääräisellä arvolla mitattuna suurempi myynti heti avausviikonloppunaan huhtikuussa kuin mitä maailmassa on siihen mennessä myyty muita älykelloja koko niiden historian aikana. Tämä onnistuu, jos Appleen luottavat kuluttajat lähtevät liikkeelle muutaman viikon kuluttua Watch-ostoksille. Applen oma myymäläketju on mittaamattoman arvokas apu myös Watchin lanseeramisessa markkinoille – kilpailijoilta puuttuu tämä valttikortti.

Applelle on äärettömän suuri vahvuus, että on olemassa riittävän kokoinen joukko ihmisiä, jotka ostavat uuden tuotteen heti. Vain näin homma pääsee liikkeelle, sovelluskehittäjät tulevat mukaan, alusta ja ekosysteemi syntyy, ja tulevaisuuden kehitys laajentaa yleisön laajemmalle. Lähes tulkoon ainoastaan Apple voi tässä onnistua, joten myös kilpailijoiden johtoryhmissä kannattaa rukoilla Apple Watchin menestyksen puolesta. Lopulta liikkeelle lähteneistä markkinoista pääsevät vanavedessä nauttimaan muutkin, kuten älypuhelimissa ja tableteissa on käynyt.

Syyt ostaa Apple Watch heti liittyvät pitkälti uuden kokeiluun ja heti alusta lähtien tarjolla oleviin toimintoihin. Apple Pay on jo Yhdysvalloissa erittäin kätevä ja myös perustoiminnot, ilmoitukset ja liikkumisen seuranta, koukuttavat kunnolla vasta niiden kokeilun myötä.

Tulevan kannalta mielenkiintoista on pohtia myös sitä, kuinka usein Apple aikoo tuoda uuden sukupolven Watchin tarjolle. iPhone ja iPad päivittyvät vuosittain, mutta Watchin kanssa tilanne saattaa olla erilainen. Miten Apple voisi parantaa Watchia? Varmasti jatkossa on luvassa tasapainotus nykyistä parempaa suorituskykyä, ohuempaa rakennetta sekä pidempää akunkestoa. Nykyisin puuttuva GPS-paikannus tullee myös aikanaan suoraan mukaan ja pidemmällä aikavälillä todennäköisesti myös itse kellosta löytyvät mobiiliverkkoyhteydet. Jo ensimmäiseen Watchiin huhuttuja, mutta pois jääneitä erikoisempia terveyteen liittyviä antureita tulemme myös varmasti näkemään.

Apple Watch on monella tapaa uusi avaus Applelle. Se on ehdottomasti suunniteltu merkittäväksi osaksi sen liiketoimintaa, mikä edellyttäisi tulevaisuudessa ensin kymmenien miljoonien ja myöhemmin vielä suuremman määrän myyntiä vuosittain. Samalla Apple Watch on tärkeä Applelle myös siinä, että se sitouttaa iPhone-käyttäjiä yhä vahvemmin yhtiön tarjontaan ja kasvattaa ekosysteemin vetovoimaa. Kynnys vaihtaa pois iPhonesta kun kasvaa lähes mahdottomaksi ylittää, jos ranteesta löytyy myös Apple Watch.

Watch toimii vain iPhonen kanssa, ja aluksi se on suunnattu innokkaimmille iPhone-käyttäjille. He ratkaisevat, lähteekö Watchin menestyksen kärrynpyörä pyörimään ja tuleeko älykelloista jokapäiväinen osa elämäämme älypuhelinten ja tablettien tavoin – ja merkittävä uusi kasvun lähde mobiilialalle.

(Mainos: Lataa nyt ilmainen e-kirja tai äänikirja Elisa Kirjasta. Valitse oma kirjasi hintaan 0 € tästä!)

 
 

Seuraa Mobiili.fitä

Mainos: Nopea 4G-liittymä puhelimeen vain 6 € / kk. Lue kokemuksia Moi Mobiilista

Kommentoi

Kommentit

  1. Juhannuspukki

    Tämäpä oli hyvä kirjoitus. Kiitokset Markukselle.

  2. Waiski

    Oikein hyvä kirjoitus ja nyt me i-fanit sitten päätetään kellon kohtalo ja kyllähän ne (muut varmaan) ostaa! Minulle 649€ halvimmasta safiiri-lasisesta Apple Watch-kellosta on kyllä liikaa.

  3. Vili

    ”An Adobe poll asking 1,000 Americans who own either a smartphone or tablet whether they’ll buy an Apple Watch found that 27% of respondents said they are very likely to buy a wearable devices, with 67% of these saying they are likely or very likely to go for the Apple Watch.

    “Those numbers came up way higher than I was expecting,” Adobe Digital Index principal analyst Tamara Gaffney told Fortune.

    Gaffney further added that over the next six to 18 months, 10% to 12% of Apple users will likely buy an Apple Watch. Forbes points out that, assuming some 500 million iOS devices would still be in use of the 800 million Apple said it sold as of last June, that would mean Apple could sell 50 million Watches in the first 18 months.”

    Tuore tutkimus lupaa isoa myyntiä. Niinhän se on, Applekäyttäjien valtava määrä tulee edesauttamaan huimasti tämän laitteen menestymismahdollisuuksissa.

    Mitä tulee Apple Payhyn. Niin veikkaan kun porukka on ruokakaupassa tms ja säätää rahojensa/korttien kanssa niin tämä yksi jolla on Apple Watch tulee vaan ja vilauttaa kassalla kelloaan ja that’s it on sellainen, että hei mitä toi jätkä teki ja mikä sillä oli ilmiö.

    Veikaan siis että Apple Pay näyttelee isoa roolia siinä miten tämä kello lähtee myymään, se olisi ainakin itsellä se ykkössyy olla kiinnostunut tästä ja varsinkin niille joilla ei ole iPhone 6:sta Josta lötyy itsestään Apple Pay.

    • jerry

      Ei sinulla Vili tarvitse jokaisen Apple julkistuksen tiimoilta tulla jankuttamaan niiden myyntiluvuista. Keksi välillä jotakin muuta, jooko.

    • Jake123

      Jep! Näin käy :)

  4. Niko

    Nyt oli väännetty applelasit tosissaan kaakkoon, että meni jo koomisen puolelle, mutta tämä onkin Markuksen kommentti. En epäile yhtään etteikö kello mene kaupaksi. Se uskonnollinen hurmos, joka on todistettu applesteja ohjaavan, takaa myyntimenestyksen. Se ei vaikuta asiaan, että Applen kohderyhmä on rikkain 5%, eikä se koskaan pyrikkään palvelemaan kaikkia kuluttajia. Eikä Apple tule koskaan muuttamaan filosofiaansa kilpailijoiden tyyliseksi siinä asiassa.
    Se on jännä muutos, että iPhonen vahvuutena on pidetty yhdessä mallissa pysyminen ja kilpailijoiden heikkoutena laajaa valikoimaa ja kustomointia. Nyt Apple pyöräyttää tilanteen toisin päin kelloissa, joten mielenkiinnolla odottelen käyttäjien reaktiota siihen.

    • Markus Lehtiniitty

      Kello on eri asia kuin älypuhelin. Itse odotan kyllä myös, että iPhone saa enemmän vaihtoehtoja varsinkin teknisten päivitysten tahdin hidastuessa yhden vuoden iPhone-päivityskierros saataisiin hoidettua uudella designilla ja laajennetulla värivalikoimalla.

      Ja onhan noita värejä nähty iPhone 5c:ssä ja iPod touchissa. Ehkä Applen mielipide on se, että puhelinta/tablettia ei ole tarpeeksi tyylikkäästi osattu tehdä isompana iteminä tarpeeksi tyylikkäästi eri väreissä metalli+lasi materiaaleina. Ken tietää. Itse odottelen sitä (valko)sinistä iPhonea edelleen…

      Ja kuten mainittu, kellon Apple on nyt segmentoinut – aiempaa todella paljon laveammalla hintahaitarilla – eri materiaalien mukaan, kun aiemmin segmentointi on tapahtunut spekseillä, joista kelloissa ei oikeastaan edes enää puhuta. Segmentointi on fiksua niin Watchissa, kuin muissakin: niiltä, jotka haluavat maksaa, ollaan valmiita ottamaan rahat.

  5. wele

    yhtäaikaisia Iphone käyttäjiä tuskin on 500 miljoonaa vaikka myytyjä laitteita taisi 700 miljoonaa ollakkin :)
    itse en osta älykelloa hetkeen, koska en näe sille tarvetta. kenties joskus tilanne muuttuu, muttei nykyisillä vehkeillä ole minulle mitään tarjotttavaa.

    • Markus Lehtiniitty

      500 miljoonaa varsin karkea luku (muokkasin nyt artikkelin luvun yhteydeen maininnan karkeudesta). Apple esim. toimitti 2014 190+ miljoonaa iPhonea, ja siihen pientä kasvua, niin 500 miljoonaa ”vähintään iPhone 5” ihan käytössä ei ole huono arvio sen aikana, kun Watch on ollut ensimmäisen vuoden markkinoilla.

      • Niko

        Pitää muistaa, että aina uuden iPhonen tullessa markkinoille näkyy vakuutusyhtiöiden tilastoissa yllättävä piikki ”rikkoontuneissa” iPhoneissa.

      • Niko

        ”CCS Insight ennustaa, että tänä vuonna myydään 20 miljoonaa kelloa, mikä on noin seitsemän prosenttia niistä iPhone-puhelimista, joiden kanssa kello voidaan parittaa. Paritus vaatii iPhone 5:n tai uudemman mallin.”

        Tämä on lainaus toisesta uutisesta. Sen perusteella sopivia iPhoneja olisi yhteensä 285 miljoonaa. Ilmeisesti tuossa vuoden 2014 myydyissä 190 miljoonassa on mukana kaikki iPhone mallit, mutta niistä vain osa tukee Applen kelloa.

        • Vili

          iPhone 5 julkaistiin vuonna 2012.

          Eli jos heitetään vaikka pyöreesti, että Apple myi 2013 vuonna joku 170? miljoonaa iPhonea, 2014 luku oli 190, ja tänävuonnakin on varmaan jo mennyt joku 30-40 miljoonaa.

          Tämä tekisi yhteensä 390 miljoonaa. Voisin veikata, että korkeintaan 30-40 miljoonaa tuosta luvusta on on luureja jotka ei tue Applepayta. kyllä niitä sopivia laitteita varmaan lähemmäs 350 miljoonaa jo on ja koko ajan tuloo lisää.

          Tämän vuoden lopulla varmaan 500 miljoonan luokkaa.

  6. strutsimurskapolska

    ”Älypuhelimissa tai tietokoneissa ei ole ollut koskaan merkittävän kokoista luksusmarkkinaa, mutta rannekelloissa on.”

    Vertu – ai niin, se ei ole Apple.

    ”eikä yli kymppitonnin kellon ostajille ole hirveästi merkitystä kellon tekniikan vanhentumisella parissa vuodessa.”

    Eikä millään muullakaan ole merkitystä, jos pistää kelloon, jonka arvo(tekniikalla ei ole merkitystä) laskee nopeasti, noin paljon rahaa.

    ”Samalla kulta-Watch nostaa myös muun Watch-malliston houkuttelevuutta ja positioi Apple Watchin halutuksi esineeksi.”

    Ei.

    ”Ehkä suurin yllätys eilisissä Apple Watch -hinnoissa on, että lopulta ruostumattoman teräksen ja safiirin yhdistävän Apple Watchin lähtöhinta on jopa yllättävänkin edullinen 649 euroa.”

    Nyt joku hieman yliarvioi safiirin ja teräksen(ei se 80-luvun psykosarja) hintaa…

    • Markus Lehtiniitty

      ”Vertu – ai niin, se ei ole Apple.”

      Vertu vs. (äly)puhelinmarkkina ei ole eikä ole ikinä ollut millään tavalla merkittävä verrattuna luksuskellot vs. koko kellomarkkina. Suomikaan ei ole merkittävä autonvalmistusmaa, vaikka täällä autoja tehdään.

      Kommenttisi kultakellosta ihan paikallaan. Parista muusta olemme ehkä vain eri mieltä.

  7. Vili

    Hämmentävää kuulla tällaiset sanat isolta kilpailijalta

    http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-03-10/swatch-co-inventor-sees-apple-causing-ice-age-for-swiss-watches

    ”Swatch Co-Inventor: Apple Will Succeed and an Ice Age Is Coming for Swiss Watches”

  8. dieappleandmicrosoft

    Omasta mielestä älykelloksi ja ominaisuuksiin verrattuna ylihintainen. Mutta toi on applelta ihan normaalia

  9. Juhis

    Erittäin hyvä kirjoitus, kiitokset siitä. Akun kestosta puheen ollen mielestäni tuo päivän kestävä akku on ihan riittävä. Mitä haittaa siitä on, että vain illalla ennen nukkumaanmenoa laitat kellon lataukseen?

  10. Arto

    Niin vahvasti propaganda ja fanipoikakirjoitukselta vaikutti etten jaksanut lukea kuin puoleen väliin.
    Joka tapauksessa toivottavasti tästä ei tule samanlaista teinien ”pakko olla jokaisella, tai olet ernu”- laitetta kuin I-phone.
    -.-

  11. Jake123

    Hyvä ja asiallinen, petusteltu kirjoitus. Kiitos!
    Palautti taas uskoani mobiili.fi:n uutisointeihin, artikkeleihin. …ja nyt useimmat kommentitkin ovat varsin asiallisella tasolla.
    Esiin nostamasi todella vaikuttavat toiminnallisuudet, etunenässä Apple Pay ja kävely navi, ovat juuri ne syyt, jotka minutkin saa innostumaan jopa ekan version hankintaan, tietäen, ett seuraava on jo paljon valmiimpi ja kehittyneempi. Ranteen heilauttaminen kaupan kassala kun on tosiaan paljon sujuvampaa, kuin kännyn saati kortin kaivaminen taskusta, laukusta tai kotelosta ja tunnusluvun kirjoittamisineen. Ja se känny tai kortti pitää sulloa vielä takaisin sinne koteloonsa ja taskuunkin.

    Nordea herätys!

    • Markus Lehtiniitty

      Joo. Apple Payn Suomeen tuloa voivat avittaa se, että täällä toimivista isoista pankeista Nordea ja Danske ovat pohjoismaisia eli Suomi päässee ainakin samaan aaltoon koko Pohjoismaiden kanssa. OP:n tilanne ehkä eri, ja sehän tuo myös Pivon kautta omaa mobiilimaksukilpailijaansa (joka ei kuitenkaan iPhoneilla pelaa…)

      Nordean osalta vielä lisätoivoa antaa, että se näyttäisi suhtautuvan positiivisesti Applen uutuuksiin – esim. mobiilisovelluksen ”beta” Nordea Nexthän käyttää jo TouchID:täkin.

      Lisäksi ainakin Yhdysvalloissa pankit ovat liittyneet mukaan sillä tahdilla, että näkevät Apple Payn ilmeisen hyvänä diilinä itselleen.

  12. Kellopeli

    ”Kellona Apple Watch erottuu joukosta suurilla personointimahdollisuuksillaan: eri tarjolla olevia kellotauluja on mahdollista virittää syvällisesti oman makunsa mukaiseksi erilaisilla pikkutietolisäyksillä ja muilla vaihtoehdoilla. Tästä päästäänkin Apple Watchin mahdolliseen suurimpaan houkutukseen ja erottavaan tekijään: personaalisuuteen, niin kellotaulun kuin myös ulkoisen designin (tästä alempana lisää) osalta – kuin myös toiminnoissa.”

    Kyseiset ominaisuudet löytyvät esim. jo myynnissä olevasta LG:n G Watch R:stä. G Watch R:n saa käytännössä ihan millaisen rannekkeen haluaa, kuten myös kellotaulun. Myös Huawein uudesta älykellosta käsittääkseni löytyy samantyyppiset jutut. Joten Apple ei erotu noilla joukosta millään tavalla.

  13. Fandroid

    Apple Watch ilman iPhonea on täysin turha vempele?

    http://www.macrumors.com/roundup/apple-watch/

    Apple’s Watch is designed to be a companion device to the iPhone, and as such, it requires an iPhone to function. The Watch is not a standalone device because it relies on the iPhone for many features like relaying notifications and messages. In fact, initial Apple Watch apps will be entirely powered by the iPhone to preserve battery. The Apple Watch will last for 18 hours per charge with mixed usage and up to 72 hours in Power Reserve Mode, which limits functionality.

    Ilman iPhonen läsnäoloa toimiiko nämä hittisovellukset?

    http://www.nytimes.com/2015/03/10/technology/apple-watch-event.html?_r=0

    • Vili

      Kuka lähtee ilman puhelinta oikeen mihinkään? Vai mikä toi pointti oli. Ainoa missä itse voisin kuvitella ilman puhelinta olevani on liikunta ja siinähän Apple Watch toimii myös ilman iPhonea. Eli voit lähteä vaikka lenkille tai salille ilman luuria, kello kerää dataa talteen ja kun pääset kotiin data on latautunut luuriisi/padiisi.

  14. Henrik

    iPhone 6 ja iWatch ovat vakuutusyhtiöiden painajainen. =)

    • Henrik

      iPhone 6 ja Apple Watch siis.

Tuoreimmat jutut