Tutkimusyhtiö IDC on tänään julkaissut tilastoja vuoden 2014 taulutietokoneiden myynneistä. Kaikkinensa tablettimyynti viime vuonna kasvoi muutamia prosentteja, mutta valmistajien markkinaosuuksien suhteen pakkaa on laitettu sekaisin. Kärkiviisikossa nähtiin hurjiakin heilahduksia, ja listan ulkopuolelle jäävä osuus, eli ”muut valmistajat” nostivat osuuttaan reilusti.
Koko vuoden 2014 tilastojen perusteella Apple jatkaa edelleen suurimpana valmistajana, mutta sen markkinaosuus putosi yli kuusi prosenttiyksikköä vuoteen 2013 verrattuna. Applen toimittamien laitteiden määrä putosi reilusta 74 miljoonasta reiluun 63 miljoonaan. Viime vuoden viimeisellä neljänneksellä Applen iPadien osuus kaikista myydyistä tableteista putosi vielä enemmän, 17,8 prosenttia. IDC:n mukaan uusimmat iPad-versiot eivät tuoneet riittävästi uudistuksia, ja iPad-myyntiä syövät sekä uudet, isommat iPhonet että Mac-tietokoneet.
Samsung onnistui koko vuoden aikana lisäämään tablettimyyntiään 39,7 miljoonasta 40,2 miljoonaan laitteeseen, ja samalla sen markkinaosuus nousi 0,6 prosenttiyksikköä, 18.1 prosenttiin. Kuitenkin vuoden viimeisellä neljänneksellä myös Samsung koki suuren pudotuksen, kun sen toimittamien laitteiden määrä putosi 13,5 miljoonasta 11 miljoonaan. Samsungin Tab 4 -sarja on ollut suosittu, ja yhtiö on menestynyt kohtuullisesti keskihintaisten ja kalliimman luokan laitteiden kanssa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vuoden 2014 kokonaismyynneissä Asus onnistui säilyttämään kolmannen sijan viiden prosentin markkinaosuudella, mutta sen toimittamien laitteiden määrä putosi 12,2 miljoonasta 11,5 miljoonaan. Asus koki viimeisellä neljänneksellä varsin huomattavan pudotuksen, kun sen toimittamien laitteiden määrä putosi neljästä kolmeen miljoonaan. Vuonna 2013 Asuksen myyntiä piristi suosittu T100-tabletti. Yhtiö on juuri julkaissut uusia Transformer-sarjan laitteita.
Kovaa nousua viime vuonna teki Lenovo, jonka toimittamien laitteiden määrä nousi yli 40 prosenttia. 11,9 miljoonalla myydyllä tabletillaan se nousi koko vuoden luvuissa varsin lähelle Asusta, ja vuoden viimeisellä neljänneksellä se nousi jo Asuksen ohi, myyden 3,7 miljoonaa laitetta. Lenovon etuna on riittävän laaja valikoima, johon kuuluu sekä Android- että Windows-tabletteja. Yhtiön CES-messuilla esittelemän AnyPen-teknologian odotetaan käyvän hyvin kaupaksi tänä vuonna.
Kärkiviisikkoon mahtui myös Amazon, mutta sen laitemyynti kärsi varsin roiman pudotuksen. Amazonin vuoden aikana toimittamien laitteiden määrä putosi 9,8 miljoonasta 3,3 miljoonaan ja samalla yhtiön markkinaosuus putosi 4,4 prosentista vain 1,4 prosenttiin. Viimeisellä vuosineljänneksellä Amazonin lasku oli vielä hieman rajumpi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kärkiviisikon ulkopuolella kasvua tapahtui reilusti. Kun IDE:n mukaan tabletteja ja ”2-in-1” -laitteita myytiin yhteensä 229,6 miljoonaa kappaletta, mikä on 4,4 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten, oli ”muiden valmistajien” osuus huomattavassa kasvussa. Koko vuoden aikana kohta ”muut” vastasi 43,6 prosentin markkinaosuudesta, ja viimeisellä neljänneksellä kärkiviisikon ulkopuoliset valmistajat myivät yli 46 prosenttia kaikista laitteista.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »