Sosiaalisen median jättiläinen Facebook kasvatti liikevaihtonsa loka-joulukuussa 3,85 miljardiin dollariin. Kyseessä on luonnollisesti uusi ennätys Facebookille. Liikevaihto kasvoi 49 prosenttia vuodentakaisesta, Facebook kertoi tänään tilinpäätöstiedotteessaan. Liikevoittoa syntyi 2,22 miljardia ja nettotulosta 1,52 miljardia dollaria.
Osakekohtaista tulosta Facebook keräsi jouluneljänneksellä 0,54 dollaria, mikä ylitti analyytikoiden odotukset 0,48 dollarista. Myös liikevaihto oli hieman odotuksia korkeampi, mutta tästä huolimatta Facebookin osakekurssi lähti hienoiseen laskuun tulosjulkistuksen jälkeen.
Koko vuodelta 2014 Facebookin liikevaihto ylsi 12,47 miljardiin dollariin 58 prosentin kasvulla edellisvuodesta. Facebook teki vuodessa liikevoittoa 4,99 miljardia ja nettotulosta 2,94 miljardia dollaria, kun jätetään perinteiseen tapaan huomiotta muun muassa yritysostoista syntyneiden aineettomien oikeuksien poistot sekä osakeperustaisen palkitsemisen kirjanpidollinen vaikutus.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Loppuvuonna Facebookin liikevaihdosta 93 prosenttia oli tuloja mainoksista. Mobiilin osuus mainostuloista oli jo 69 prosenttia koko kakusta. Facebookin mobiilimainostulot ovat kasvaneet hurjalla tavalla lähtien nollasta 2,5 vuotta sitten jo yhteensä 7,4 miljardiin vuonna 2014.
Facebook kasvatti yhä myös käyttäjämääräänsä, vaikkakin kasvutahti on alkanut hidastua. Facebookin mukaan sillä oli nyt 1,39 miljardia aktiivista käyttäjää kuukaudessa, missä on kasvua 40 miljoonaa käyttäjää edellisneljänneksestä. Vuodessa käyttäjämäärä on kasvanut 160 miljoonalla.
Facebookin päivittäisten aktiivisten käyttäjien määrä kasvoi 890 miljoonaan, mobiilikäyttäjien määrä kuukaudessa 1,19 miljardiin ja päivässä 745 miljoonaan. Vain ja ainoastaan mobiilisti Facebookia käytti jo 526 miljoonaa käyttäjää kuukaudessa eli 38 prosenttia koko käyttäjämäärästä. Facebook-käyttäjistä parisen sataa miljoonaa eli 14 prosenttia eivät käytä sitä lainkaan mobiilisti.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Facebook raportoi tuloksensa yhteydessä myös keskimääräisestä liikevaihdostaan yhtä käyttäjää kohden eri maantieteellisillä alueilla. Loppuvuonna esimerkiksi eurooppalainen käyttäjä toi Facebookille liikevaihtoa keskimäärin 3,45 dollaria vuosineljänneksen aikana. Pohjoisamerikkalaiskäyttäjät ovat Facebookille arvokkaimpia: he toivat vastaavasti keskimäärin 9,00 dollarin liikevaihdon.
”Saimme paljon tehtyä 2014. Yhteisömme kasvu jatkuu ja edistymme kohti maailman yhdistämistä”, summasi Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg lyhyesti viime vuoden tiedotteessa.
Kassassa Facebookilla oli vuoden lopussa 11,2 miljardia dollaria. Facebook teki vuoden 2014 aikana suuria yritysostoja hankkiessaan viestipalvelu WhatsAppin yhteensä 19 miljardin kaupassa, josta reilut neljä miljardia maksettiin rahana, sekä virtuaalitodellisuusfirma Oculuksen yhteensä kahdella miljardilla dollarilla.
Aiempaa merkittävää ostostaan Instagramia Facebook on alkamassa pikku hiljaa myös rahastaa lisäämällä palveluun mainoksia. Instagram kertoi hiljattain ylittäneensä 300 miljoonan kuukausikäyttäjän rajan.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »