Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Apple Watch tuskin ennättää Suomeen vielä keväällä

(Mainos: Lataa nyt ilmainen e-kirja tai äänikirja Elisa Kirjasta. Valitse oma kirjasi hintaan 0 € tästä!)

apple_watch_1Vuosi on vaihtunut lukemaan 2015, mikä tarkoittaa, että Applen (äly-)kello Apple Watch saapuu myyntiin tänä vuonna. Apple-aiheiset uutissivustot ovat eilen ja tänään spekuloineet, missä vaiheessa Apple Watchia kannattaa myyntiin odotella, ja näyttää siltä, ettei ainakaan Suomessa tarvitse ihan vielä suunnata paikallisen Apple-jälleenmyyjän oven ulkopuolelle jonottamaan.

Kun useimmissa maissa, kuten Suomessa, Applen sivuilla todetaan Apple Watchin tulevan saataville tämän vuoden aikana, Applen Yhdysvaltain sivuilla todetaan, että Apple Watch olisi ”Coming Early 2015” eli saapumassa tämän vuoden ensimmäisten kuukausien aikana. 9to5Mac huomasi eilen, että teksti oli muutamilla Euroopan sivustoilla, muun muassa Ranskassa ja Espanjassa, muutettu vastaamaan Yhdysvaltain sivuja. Tämä antoi viitteitä siitä, että kyseiset Euroopan maat yhdessä Yhdysvaltojen kanssa olisivat kuuluneet niin sanottuihin ensimmäisen aallon maihin Apple Watchin myyntiintulon osalta. Teksti on sittemmin kuitenkin vaihdettu eurooppalaisilla sivustoilla takaisin aiempaan, ja tällä hetkellä näyttäisi, että vain Yhdysvallat olisivat saamassa kellon alkuvuodesta.

Sanamuoto verkkosivuilla voi tietysti olla pelkkää sanahelinää, mutta taustalla saattaa olla myös esimerkiksi tuotantovaikeuksia, joiden vuoksi Apple Watchin saatavuus olisi alkuun hyvin rajallista ja julkaisu saattaakin joissain maissa venähtää jopa pitkälle vuoden jälkimmäiselle puoliskolle. Mielenkiintoista on sekin, että joissain maissa, kuten Irlannissa, ei Apple Watchia mainita Applen omilla sivuilla lainkaan.

Ei siis kannata pettyä, mikäli Apple Watchia ei pääse vielä ystävänpäivälahjaksi ostamaan, sillä laitteen ilmestymisestä ei ole vielä mitään tarkempaa tietoa. Lisäksi, jos laite tulee aluksi kovin rajallisesti saataville, ei Suomi todennäköisesti kuulu ensimmäiseen aaltoon, sillä markkinat maassamme ovat varsin pienet.

Aikataulujen lisäksi on maailmalla spekuloitu myös Apple Watchin menestysmahdollisuuksia. 9to5Macin Jeremy Horwitz pohti asiaa usealta kantilta, arvellen, että Apple onnistuu alkurysäyksessä helposti myymään pari miljoonaa laitetta yksinkertaisesti jo laajan käyttäjäkuntansa ansiosta. Todellinen menestys kuitenkin selviää myöhemmin ja vasta toinen tai kolmas sukupolvi laitteesta saattaa olla se varsinainen läpilyönti. Applen on huhuttu tilanneen Apple Watchia ensimmäisenä vuotena myytäväksi peräti 24 miljoonaa kappaletta, mutta Horwitz arvelee realistisemman myyntimäärän asettuvan jonnekin ensimmäisen iPhonen 6,1 miljoonan kappaleen ja ensimmäisen iPadin 14,8 miljoonan kappaleen välimaastoon. Vertailun vuoksi Horwitz mainitsee Apple TV:n, joka valmistajalle on ollut lähinnä ”harrastus”, sekä iPodit, joita monet pitävät jo kuolleina kapistuksina, mutta molemmat myivät silti viime vuonna yli 10 miljoonaa kappaletta, mikä on luku, josta monet elektroniikkavalmistajat voivat vain haaveilla tuotteidensa kanssa.

(Mainos: Moi Mobiililta 100 megabitin 4G-liittymä vain 6 €/kk tai rajattomalla datasiirrolla 18 €/kk! Tutustu ja tilaa edullinen Moi-liittymä nyt tästä!)

 
 

Seuraa Mobiili.fitä

Mainos: Nopea 4G-liittymä puhelimeen vain 6 € / kk. Lue kokemuksia Moi Mobiilista

Kommentoi

Kommentit

  1. Tohtori

    Ketään ei kiinnosta. Saa pysyä sieltä mistä tuleekin eli omenauskovaisten maassa Jenkeissä.

    • jihuu

      Sinuakin näki kiinnostavan niin paljon että luit jutun ja vielä tuli tarve päästä kommentoimaankin.

  2. Hep

    ”Ei siis kannata pettyä, mikäli Apple Watchia ei pääse vielä ystävänpäivälahjaksi ostamaan”

    600 euron ystävänpäivälahja… Mikäs siinä – jos rahaa löytyy.

  3. dieappleandmicrosoft

    Ei kyllä yhtään kiinnostais. Pysyköön vain tulematta. Ja ei kukaan edes tollasta rasiaa ranteeseen haluais. Se on paksu ja painava.

  4. keisari

    rumin älykello ikinä

    • Jonahan

      No ei, yksi parhaimmista, etenkin kun katsoo rannekkeita, jotka ovat liki yhtä tärkeitä kuin itse kello.

    • Vili

      Ei haluta ostaa? Tuollainen 5% jos iPhone käyttäjistä jo tässä vaiheessa jenkeissä ostaa tarkoittaa se jotain 5 miljoonan myyntiä. Eihän tommosta määrää ole myynyt edes kaikki älykellot yhteensä.

      Tässä on hyvä muistaa kuitenkin kuinka suuri se iPhonen käyttäjämäärä on, eli 5% ei todellakaan ole vähän.

      Nyt puhutaan kuitenkin uudesta tuotteesta, eiköhän suurinosa halua nähdä sen ensin livenä ennenkuin päätöksen tekee (tämä tosin lukee ihan linkin takanakin)

      • AndroidWP

        1%=1m Apple watchia
        Hinta n250
        N 70m ei tuota ole hankkimassa
        18 750 000 000 tappiot pelkästään Yhdysvalloissa

        5m on paljon älykello myynnissä, mutta rahan ahneelle omenalle se on vähän

        • Jonahan

          Anteeksi nyt vaan, mutta laskelmissasi ei ole päätä eikä häntää.

          Jos ja kun Apple Watch hinnoitellaan niin, että sillä on jokseenkin samanlainen marginaali kuin Applen muissa mobiililaitteissa ei varmasti tarvita kauhean suurta myyntimäärää, jotta kehityskustannukset saadaan katettua.

          ”18.75 miljardin tappiot pelkästään Yhdysvalloissa” on aivan käsittämätön lause, kehitykseen ei ole niin paljoa mennyt ja laitteita tullaan myymään positiivisella marginaalilla ja tiukalla inventaarilla, joten vaihtuvat kulutkaan eivät sitä selitä.

          Näytää siltä, että laskit lukusi kaavalla ”hinta kertaa potentiaaliset asiakkaat”, se ei kerro tappioista, vaan potentiaalisen markkinan suuruudesta.

    • Vili

      Markkinoilla on yli 350 miljoonaa iPhonea jotka tukee AppleWatchia.

      Vaikka siitä ostaisi vain 2% saataisiin yli 7 miljoonan myynti.

      Valtavasta käyttäjämääristä johtuen, ei tuo kello taida voida olla kuin hitti.

Tuoreimmat jutut