Elisa-operaattorin verkkoyhteyksissä ilmeni 26. marraskuuta vakavia ongelmia, jotka vaikuttivat niin kiinteän verkon kuin mobiili- ja yritysverkkojenkin toimintaan. Nettiyhteyksiin tuli häiriöitä, kun kaivinkone katkaisi runkokaapelin maanrakennustöiden yhteydessä Lohjalla. Häiriön vuoksi palvelimet ruuhkautuivat ja dataliikenne hidastui merkittävästi. Vian korjaamisessa myös kesti normaalia pidempään, sillä varayhteydet eivät lähteneet toimimaan automaattisesti, vaan ne piti käynnistää käsin.
”Aloimme välittömästi selvittää, miksi varayhteys ei käynnistynyt automaattisesti. Selvityksessämme ilmeni, että yhteys ei käynnistynyt Tukholman laitetilassa olleen konfiguraatiovirheen vuoksi. Konfiguraatiovirhe johtui muutostöiden yhteydessä sattuneesta inhimillisestä virheestä”, Elisan palveluhallinnasta vastaava johtaja Sami Komulainen kertoo.
Komulaisen mukaan Viestintäviraston aiempi tieto siitä, että varakaapeli olisi ollut pääkaapelin vierellä ja katkennut samalla, on väärä. Eri kaapelireiteillä on Komulaisen mukaan välimatkaa yli sata kilometriä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Häiriötapauksen jälkeen konfiguraatio- ja muutostyöohjeistuksia on täsmennetty. ”Olemme todella pahoillamme häiriön asiakkaillemme aiheuttamasta haitasta ja pyrimme siihen, että jatkossa tällaista ei pääse tapahtumaan”, Komulainen jatkaa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »