Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Android jyrää, Apple ei pysy vauhdissa – näin sujui loppuvuoden älypuhelinmyynti

(Mainos: Moi Mobiililta 100 megabitin 4G-liittymä vain 6 €/kk tai rajattomalla datasiirrolla 18 €/kk! Tustustu ja tilaa edullinen Moi-liittymä nyt tästä!)

Samsung Galaxy Young

Samsung Galaxy Young

Android-käyttöjärjestelmä jatkoi hurjaa tahtiaan läpi vuoden 2013 ja valtasi yhä kasvavia markkinaosuuksia älypuhelinmarkkinoista. Applen iOS eli iPhone ei pysynyt Androidin kyydissä, vaan menetti kauttaaltaan markkinaosuuksiaan.

Tutkimusyhtiö Kantar on julkaissut kuukausittaisen katsauksensa nyt kolmelta vuoden 2013 viimeiseltä kuukaudelta.

Esimerkiksi suurissa EU5-maissa (Espanja, Iso-Britannia, Italia, Ranska, Saksa) Androidin osuus on vuodessa noussut Kantarin mukaan loppuvuonna 62,9 prosentista 68,6 prosenttiin. Samaan aikaan Apple on menettänyt lähes saman verran osuuttaan sen pudotessa 23,7 prosentista 18,5 prosenttiin. Windows Phone kasvatti osuuttaan vahvasti 5,6 prosentista 10,3 prosenttiin. Erityisen vahva Android on Espanjassa, jossa sen osuus on jo 86,2 prosenttia. Siellä osuus tosin kasvoi enää vain erittäin niukasti viime vuodesta.

Nokia Lumia 925

Nokia Lumia 925

Windows Phonelle suurista EU-maista vahvin on Italia, jossa markkinaosuus ylittää jo 17 prosenttia. Windows Phonen heikot paikat ovat edelleen Yhdysvallat, jossa sen osuus oli nyt 4,3 prosenttia, sekä erityisesti Kiina, jossa osuus on vain 1,1 prosenttia.

Markkinaosuuksia on tullut jakoon, kun kanadalaisen BlackBerryn osuudet ovat vuodessa pudonneet useissa maissa alle puoleen aiemmasta.

”Windows Phone on nyt pitänyt kaksinumeroista markkinaosuutta Euroopassa kolmena peräkkäisenä kuukautena. Valitettavasti Nokian kannalta eurooppalainen älypuhelinmarkkina kasvaa vain kolme prosenttia vuodessa, joten tämä menestys ei ole ollut riittävää kääntämään toimintaa ympäri – heijastuen pettymyksen tarjonneeseen tulokseen. Nokian suoritus on myös heikentynyt kohti vuoden 2013 loppua tärkeillä kasvumarkkinoilla Kiinassa, Yhdysvalloissa ja Latinalaisessa Amerikassa”, kommentoi Kantarin tutkimusjohtaja Dominic Sunnebo. 

Apple iPhone 5S

Apple iPhone 5S

Applen iPhonelle tyypillisesti vahvimmat markkinat ovat Yhdysvallat (markkinaosuus 43,9 prosenttia), Iso-Britannia (29,9 prosenttia) ja Kiina (19 prosenttia). Jokaisessa näistä maista Kantarin mukaan kuitenkin iPhonen osuus laski. Syynä on älypuhelinmarkkinoiden kasvu edullisemmissa hintaluokissa, joissa Apple ei edes kilpaile. Alta löytyvän taulukon ulkopuolelta Kantar mainitsee iPhonen jyräävän nyt laajentuneen operaattorisaatavuuden myötä Japanissa, jossa sen osuus oli nyt 68,7 prosenttia.

Kantar myös huomauttaa, että Samsungin paineet kasvavat. Esimerkiksi Euroopassa sen osuus laskikin jo 2,2 prosenttiyksiköllä 40,3 prosenttiin ja Kiinassakin osuus pysyi vain ennallaan. Kiinassa osuuksia ovat napanneet paikalliset valmistajat. Vasta vuonna 2010 perustettu, jättiloikin kasvanut Xioami nousi Kiinassa loppuvuodesta jo Applen ja Samsungin ohi. 

Kantarin tilasto älypuhelinmyynnistä kolmelta vuoden 2013 viimeiseltä kuukaudelta

Kantarin tilasto älypuhelinmyynnistä kolmelta vuoden 2013 viimeiseltä kuukaudelta

(Mainos: Oletko Nordean tai Aktian asiakas? Ota käyttöön uusi Wrapp-sovellus ja saat 5 € rahaa takaisin korttimaksusta ravintolassa!)

 

Seuraa Mobiili.fitä

Mainos: Nopea 4G-iittymä puhelimeen vain 6 € / kk. Lue kokemuksia Moi Mobiilista

Kommentoi

Kommentit

  1. juhuu

    Se on niin että Windows phone jyrää iphonen.

    • Vili

      Ei nyt oikeen siltä näytä.

      Syyskuun jälkeen ennenkuin uudet iPhone tuli WP:n markkinaosuus Euroopassa oli 9.8% ja tänäpäivänä 10.3% vain todella pieni kasvu viimeisen 3 kuukauden aikana. Samaan aikaan iOS 14.8% tms. Ja nyt 18.5%

      Apple kasvoi siis viimeisen 3kk aikana yli 4% kun WP 0,5%

      Itseasiassa Apple kasvoi suuria määriä melkein kaikkialla, eli uudet iPhonet ja vanhat mukana on käyneet loistavasti kaupaksi.

      • Markus Lehtiniitty

        Jep. Applella tulee aina pomppu syksynä osuuteen, joka sitten taantuu kohti seuraavaa lanseerausta.

        Yleisesti ottaen sen, että Apple menettää markkinaosuutta älypuhelimissa ei pitäisi olla kenellekään yllätys. Älypuhelimia alkaa muualla saamaan jo 50 eurolla ja Applen hinnoittelu lähtee 400-500 eurosta, niin yhtälä on aika selvä.

        Kaikkein parastahan olisi, jos olisi laajasti olemassa markkinaosuustietoa esimerkiksi hintaluokittain. Se antaisi paremman kuvan iPhonen pärjäämisestä.

      • Matti

        Mietihän vielä kuinka monta prosenttia nousi… Oisko kuitenkin prosenttiyksikköä eikä prosenttia.

  2. Vili

    On kyllä tyhmää verrata vuoden takaisiin lukuihin kun tietää miten nopeasti asiat luurimarkkinoilla muuttuu. Tästä ei esimerkiksi huomaa, että windows phonen kasvu on itseasiassa lähes pysähtynyt ja alaskin on tultu monessa paikkaa, mikä näkyikin hyvin nokian tuoreista luvuista.

    • JouluP

      Vili olisi hieno nähdä niitä lukuja jossa kerrotaan että WP myynti on tullut alas.

      Tilanneehan on päinvastainen, myynti on ollut koko edellisen vuoden rivakassa kasvussa. Vuodentakaiseen yli 200% kasvua.

      Kuluttaja markkinoita vertailtaessa ainut relevantti aikayksikkö on vuosi sillä esimerkiksi joulu vaikuttaa oleellisesti myyntiin. Ei ole mitenkään relevanttia verrata esimerkiksi vuoden ensimmäistä ja viimeistä neljännestä.

Tuoreimmat jutut