Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Kommentti: Ei, HTC ei julkistanut ”Windows-phabletia” – Sanoman teknologiamediat ryssivät

(Mainos: Moi Mobiililta 100 megabitin 4G-liittymä vain 6 €/kk tai rajattomalla datasiirrolla 18 €/kk! Tutustu ja tilaa edullinen Moi-liittymä nyt tästä!)

sanoma_fiasco_1

HTC ei ole julkistanut ”Windows-phabletia”, vaikka sellaisen käsityksen suuria suomalaisia teknologiamedioita seuraamalla olisi voinutkin saada. Käsittämättömän väärinkäsityksen takana ovat Suomen suurimman mediayhtiön Sanoman teknologiamediat ja niiden vehkeilemä juttukierrätys. Kaikki mediat tekevät toki virheitä – monet pieniä useinkin, mutta näin täyttä potaskaa eivät useimmat sentään kirjoita.

HTC kyllä julkisti eilen uuden One Maxin, joka myös kokonsa puolesta sijoittuu niin sanottuun ”phablettien” eli suomeksi puhlettien luokkaan. Windows Phonen kanssa sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä: laitteen käyttöjärjestelmä on Android, aivan kuten aiemmin esimerkiksi HTC:n Onessa ja One minissä.

Android ja Windows Phone ovat täysin eri asioita. Voisi jopa veikata, että tavallinen kadunmieskin voi erottaa ne toisistaan. Sanoman teknologiamedioiden toimittajat eivät kuitenkaan näytä onnistuneen tässäkään. Jutun kirjoittaja saisi hävetä ja toivoa tässä tapauksessa kyllä myös sopii, että hänelle kertyisi ainakin vahvan varoituksen verran myös seuraamuksia tästä mokasta. Sanomalle hyvin tyypilliseen tapaan uutisessa ei erikseen mainita kirjoittajaa, vaan jutun tekijä on piilotettu koko toimituksen merkinnän taakse.

Tuorein tapaus kertoo paljon suomalaisen teknologiamedian ammattitaidottomuudesta ja muutenkin median alennustilasta. Tärkeintä taitaa olla otsikko, ei sen niin väliä onko se totta tai liittyykö se toisaalta lainkaan itse juttuun tai tapahtuneeseen. Ihan sama mitä kirjoittaa – pääasia, että sivunlatauksia syntyy.

Oman sekoittavan lusikkansa soppaan tuo myös medioiden juttukierrätys. Esimerkiksi Sanoma-konserni kierrättää samoja juttuja eri otsikoilla Digitodayssa, Tietokoneessa, MBnetissä, Taloussanomissa, It-viikossa ja niin edelleen. Näin jutut keräävät varmasti enemmän lukijoita. Lukijan kannalta mukavampaa olisi kuitenkin kenties eri medioiden yhdistäminen ja sisällön jakaminen eri aihealueisiin ilman moninkertaista uudelleenjulkaisua. Toki useat julkaisukerrat kerryttävät lukijoita esimerkiksi Ampparit.comista yhtä juttua enemmän. Sivunlatauksia jauhetaan välittämättä lukijoista.

Kun jutussa on virhe, se leviää kaikille eri sivustoille. Hyvällä tuurilla ehkä yhtä jutuista voidaan korjatakin ja muut unohtaa. Nyt esimerkiksi virheellisen HTC-jutun julkaisseesta MBnetistä se vedettiin nopeasti pois ja näyttäisi se jo hävinneen myös Tietokoneesta.

Digitodayssa HTC-juttu seisoi kuitenkin yhä ylväänä, korjaamattomana sekä täysin virheellisenä vielä yli kaksi ja puoli tuntia julkaisun jälkeenkin tämän artikkelin kirjoitushetkellä, mikä on jopa pahempaa lukijoiden aliarviointia kuin jutun julkaisu alun perin. Aivan juuri ennen tämän artikkelin julkaisua Digitodaykin ehti myöntämään virheensä. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Tämänpäiväisen episodin jälkeen voi jälleen miettiä, kannattaako niillä Sanoman sivuilla käydä ollenkaan. Tai ainakin lienee paikallaan tarkistaa muualta, pitivätkö tiedot paikkansa.

Näinkin Digitoday kertoo:

sanoma_fiasco_2

Sama juttu samoin virhein Tietokoneessa:

sanoma_fiasco_4

Ja MBnetissä:

sanoma_fiasco_3

(Mainos: Lataa nyt ilmainen e-kirja tai äänikirja Elisa Kirjasta. Valitse oma kirjasi hintaan 0 € tästä!)

 
 

Seuraa Mobiili.fitä

Mainos: Nopea 4G-liittymä puhelimeen vain 6 € / kk. Lue kokemuksia Moi Mobiilista

Kommentoi

Kommentit

  1. Juhannuspukki

    Hyvä kirjoitus.

  2. wiljami

    Kommentti: Ei, HTC ei julkistanut ”Windows-phabletia” – Sanoman teknologiamediat ryssivät

    Onneksi mobiili.fi ei nolannut itseään toisen virheellä mässäilyllä. Tosi asiallista potaskaa tulee tästäkin tuutista, kun jutut pitää raapia tunkiota kaivellen.

    t.w

  3. Mac

    Itselläni edellä mainitut julkaisut päätyivät tämänpäiväisen sekoilun vuoksi lopullisesti ”roskakoriin”.

    Jo jonkin aikaa on hiertänyt erityisesti DigiTodayn sisältö, joten mistään hetken mielijohteesta ei päätökseni syntynyt – nyt vain tuli ns. mitta täyteen.

  4. Anomuumi

    Mitä pirua? Yhdessä IT-alan verkkolehdessä väärä tieto KOLMEN TUNNIN AJAN?! Eikö millään ole enää väliä? Turhaanko veteraanimme antoivat henkensä suomalaisen IT-journalismin puolesta?

    Monen lounastauko meni varmasti pilalle tästä virheestä. Ainakin niiden, joita se kosketti. Ainakin niiden, jotka edes huomasivat mitään. Ainakin niiden, joiden elämä on aika tyhjää, että saa tällaiset kicksit jonkun toisen vähäpätöisen virheen päivittelemisestä.

  5. Samuli

    Mahtava kirjoitus, hyvä että joku nostaa esiin valtavirtamedioiden tietämättömyyden/piittaamattomuuden teknologiauutisissa.
    Laitoin tänään palautetta tietokonelehden toimitukseen sähköpostilla, koska juttua ei voi kommentoida ellei ole lehden tilaaja!? Harvinaista kyllä sieltä tuli vastaus jossa he pahoittelivat asiaa: ”Hei!
    Pahoittelemme virhettä, se oli todellinen kardinaalimoka ja kirjoittaja on saanut siitä asianmukaisen palautteen.

    – Ari Karkimo, toimittaja”

    ”Sanomalle hyvin tyypilliseen tapaan uutisessa ei erikseen mainita kirjoittajaa, vaan jutun tekijä on piilotettu koko toimituksen merkinnän taakse.”
    ”Tämä alkoi Digitoday lehdestä kun eräällä tietyllä toimittajalla oli aina puurot ja vellit sekaisin ja tämän jälkeen käytäntö levisi koko sanomakonserniin, ainakin teknologiauutisissa. Parasta vielä asiassa on että tavallinen kaduntallaaja pystyy jo kuvasta kertomaan ettei kyseessä ole windows phone-8 alusta. Nyt loppui sanomakonsernin juttujen lukeminen.

  6. Jake123

    Hienoa Markus, kiitos huomiostasi!
    Ja hyvä kun toit esille. Sai Hesarin ’arvovaltakin’ kunnon näpäyksen :) :D

  7. timo

    Nyt ne säästöt kostautuu. Taisivat laittaa fiksut pihalle ja nyt koittaa yks jätkä tehä kymmenen hommat.

  8. reteric

    Sama asia se on näissä ”mobiilisivuissa”. Kolme saittia ja jokaisessa sama uutinen eri tavalla kirjoitettuna. Järkeä? Minusta ei.

  9. jp

    Ei anna kovin ammattimaista kuvaa ilakoida kilpailevan sivuston virheestä. Pelkästään tähän uutiseen pohjautuen arvioin että jutun kirjoittaja on epävarma nuori poika, joka tuntee alemmuudentunnetta niin sanottuihin isoihin medioihin.

  10. anonyymi toimittaja

    ”Sanomalle hyvin tyypilliseen tapaan uutisessa ei erikseen mainita kirjoittajaa, vaan jutun tekijä on piilotettu koko toimituksen merkinnän taakse.”

    Höpöhöpö. Syy on aivan muu. Sama käytäntö on kahdessa muussakin mediatalossa. Se liittyy uutissivustojen väliseen juttukierrätykseen. Ottaisit selvää asioista.

    • Markus Lehtiniitty

      So? Eihän tuossa alun perin mainittu syystä mitään, vain vaan että näin toimitaan. Sopiikin piilottaa, kun sorkitaan juttuja ja kehitellään niihin yleensä uudelleenjulkaisumedioissa toistaan typerämpiä otsikoita.

Tuoreimmat jutut