Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Suomalaispeli Shadow Cities kuopataan 7. lokakuuta – mitä seuraavaksi Grey Arealta?

(Mainos: Lataa nyt ilmainen e-kirja tai äänikirja Elisa Kirjasta. Valitse oma kirjasi hintaan 0 € tästä!)

shadow cities

Helsingissä perustettu suomalainen peliyhtiö Grey Area lakkauttaa Shadow Cities -pelinsä kolmen vuoden toiminnan jälkeen, yhtiö kertoo omassa blogissaan.

Shadow Cities julkaistiin vain iOS-laitteille ja siinä hyödynnetään GPS-signaalia pelaajan paikannukseen virtuaalimaailman pelikentällä. Kaksi velhoryhmää taistelee toisiaan vastaan piirtämällä taikariimuja iOS-laitteen näytölle hyökätäkseen vastustajan kimppuun tai parantaakseen oman puolen pelaajia. Ilmainen peli tienasi rahansa pelin sisäisten pienten ostosten avulla.

Vuonna 2011 peli sai 1,9 miljoonaa euroa rahoitusta markkinointiin ja uutisia suomalaisesta pelistä nähtiin jopa New York Times -lehdessä. Applen App Storeen tulee kuitenkin jatkuvasti erilaisia pelejä ja pelaajat itse janoavat uusia kokemuksia, joten he vaihtavat pelistä toiseen erittäin nopeasti. Varsinkin kun on kyse ilmaisista peleistä. Nykyään Shadow Cities -peliä pelaajiksi ovat jääneet vain uskollisimmat fanit – muut ovat jatkaneet eteenpäin, esimerkiksi pelaamaan tuoreimpia uutuuspeljä, kuten nyt vaikkapa Infinity Blade III:a tai Angry Birds Star Wars II:a.

Shadow Cities oli erittäin kunnianhimoinen peli, yrittäessään luoda uutta kategoriaa virtuaalimaailman ja todellisen maailman välille GPS-teknologian avulla. Lokakuussa sen tarina kuitenkin loppuu, mutta Grey Area todennäköisesti julkaisee uusimman pelinsä sen tilalle.

(Mainos: Oletko Nordean tai Aktian asiakas? Ota käyttöön uusi Wrapp-sovellus ja saat 5 € rahaa takaisin korttimaksusta ravintolassa!)

 

Seuraa Mobiili.fitä

Mainos: Nopea 4G-iittymä puhelimeen vain 6 € / kk. Lue kokemuksia Moi Mobiilista

Kommentoi

Kommentit

  1. dinan

    Voisko saada vähän syvällisempää tutkivaa journalismia lopettamisen syistä?

    • Raimo Kangasniemi

      Google kehitti oman pelinsä Shadow Citiesin tyyliin, Ingressin, ja Grey Area jäi jätin jalkoihin.

  2. Pertti Y

    Ei yllätä sinänsä, sillä vaikka idea kuulostaa luettuna hauskalta on tuollainen paikkaan sidottu pelaaminen lähes mahdotonta toteuttaa järkevästi.

    Siinä yhdistyvät sekä tavallisen pelin että yhdessä tekemistä vaativan pelin huonoimmat puolet. Tuollaista on yritetty toistuvasti, mutta ne eivät ole lentäneet koskaan, sillä vaativat kyllin motivoituneita pelaajia samanaikaisesti, samassa paikassa.

    Massiiviset onlinepelit toimivat juuri siksi, että pelaajat eivät ole sidottu paikkaan.

  3. Sijaintiin perustuvat ”augmented reality” pelit eivät ole mahdottomia toteuttaa järkevästi. Yksi parhaista esimerkeistä on Parallel Kingdom, joka on pyörinyt iOS ja Android laitteilla vuodesta 2009. Tämän uutisen mukaan peli generoi $200.000 per kuukausi viime vuoden puolella: http://www.insidesocialgames.com/2012/10/11/parallel-kingdoms-generating-up-to-0-50-a-day-per-dau-mostly-on-android/

    Sama firma (PerBlue) julkaisi tovi sitten Clash of Clans kloonin VAIN ANDROIDILLE koska huomasivat jo vuosi sitten että valtaosa dollareista tulee siltä puolelta. Veikkaan että Shadow Citieskin olisi pärjännyt paremmin jos se ei olisi ollut vain iOS-laitteille.

    • Retrospektiivisesti täytyy mainita, että taitaa tuo lokaatiotietoa hyödyntävä pelimaailma olla vielä aikaansa edellä muuallakin, sillä PerBlue myös ”heittää hanskat tiskiin” ja siirtyy keskittymään yhteisöpeleihin. Harmi, sillä pidän PKsta tosi paljon.. :/
      http://www.pocketgamer.biz/interview/59520/perblue-on-switching-from-location-based-games-to-a-community-focus/

      Linkin jutussa mainitaan myös Grey Area ja niiden kaksi uutta tuotetta, keräilykorttipeli sekä tankkipeli. Mikä tuo tankkipeli lienee? Sillä sitä ei edes mainita firman (minimalistisilla) kotisivuilla?

Tuoreimmat jutut